Het grote bordspel mechanismen woordenboek
Wanneer je aan bordspellen begint lijkt het allemaal nog leuk, maar wanneer je steeds dieper en dieper de hobby in wordt gezogen kom je opeens allemaal termen tegen waarvan je misschien niet gelijk weet wat het betekent. In de bordspellenwereld gaan er allemaal termen rond over de Board Game Mechanics. En nog niet zo lang geleden had ik ook geen idee waar het allemaal over ging.
Daarom heb ik dit woordenboek opgezet. Een woordenboek waar zo’n beetje alle mechanismen in beschreven staan. Zodat je gemakkelijk kunt opzoeken wat een mechanisme precies doet. Ook heb ik er bij elk mechanisme een vertaling bij gezet indien dit van toepassing was, aangezien dat soms ook al een hoop duidelijk kan maken. Het woordenboek is op alfabetische volgorde van de originele Engelse termen.
Een bordspel mechanisme is een bepaald aspect van een bordspel dat de regels en interacties tussen de spelers bepaalt. Er zijn talloze verschillende soorten bordspel mechanismen, en elk mechanisme kan worden gecombineerd met andere mechanismen om een uniek en interessant spel te creëren.
Bordspel mechanismen kunnen een breed scala aan aspecten van een spel beïnvloeden, zoals hoe spelers hun beurten nemen, hoe ze beslissingen nemen, en hoe interactief ze met andere spelers en het spelbord bezig zijn. Sommige mechanismen zijn gericht op competitie, terwijl andere juist gericht zijn op samenwerking. Sommige mechanismen zijn gericht op het nemen van risico’s, terwijl andere juist gericht zijn op het minimaliseren van risico’s.
Mechanismen kunnen ook worden gebruikt om bepaalde thema’s of verhalen naar voren te brengen in een spel. Zo kan een spel dat zich afspeelt in de Middeleeuwen bijvoorbeeld gebruikmaken van mechanismen die gericht zijn op het veroveren van territorium en het bouwen van kastelen, terwijl een sciencefiction-spel mechanismen kan gebruiken die gericht zijn op het verkennen van de ruimte en het maken van contact met buitenaardse wezens.
Bordspel mechanismen zijn een belangrijk onderdeel van wat een bordspel tot een unieke ervaring maakt!
Bordspel mechanismen woordenboek
Board Game Mechanic | Bordspel mechanisme | Beschrijving van het mechanisme |
Acting | Acteren | Spelers nemen de rol aan van personages en spelen hun acties uit in het spel. |
Action Drafting | Actiekaarten | Spelers kiezen acties uit een beperkte selectie opties, waarbij later spelers de keuzes van eerder spelers kunnen zien. |
Action Points | Actiepunten | Spelers hebben een beperkt aantal punten om acties uit te voeren tijdens hun beurt. |
Action Queue | Actie-wachtrij | Spelers voeren acties uit volgens een specifieke volgorde, waarbij later spelers de acties van eerder spelers kunnen zien. |
Action Retrieval | Actie terugwinning | Spelers kunnen acties terughalen of ongedaan maken die ze tijdens het spel hebben uitgevoerd. |
Action Timer | Actietimer | Spelers moeten hun acties binnen een beperkte tijd uitvoeren. |
Action/Event | Actie/gebeurtenis | Spelers kunnen tijdens hun beurt een beperkt aantal acties uitvoeren of gebeurtenissen activeren. |
Advantage Token | Voordeeltoken | Spelers kunnen tokens verzamelen en gebruiken die hen tijdelijke voordelen geven in het spel. |
Alliances | Allianties | Spelers kunnen tijdelijke of permanente allianties vormen met andere spelers. |
Area Majority / Influence | Gebiedsmacht/invloed | Spelers proberen de meeste invloed of controle te hebben over een bepaald gebied op het spelbord. |
Area Movement | Gebiedsbeweging | Spelers bewegen hun spelstukken naar verschillende gebieden op het spelbord. |
Area-Impulse | Gebieds-impuls | Spelers nemen om beurten gebieden op het spelbord om acties uit te voeren of spelstukken te plaatsen. |
Auction Compensation | Veilingvergoeding | Spelers kunnen bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt en andere spelers een vergoeding krijgen voor hun biedingen. |
Auction/Bidding | Veiling/bieden | Spelers bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt. |
Auction: Dexterity | Veiling: behendigheid | Spelers bieden op items of resources door middel van fysieke acties of behendigheidsuitdagingen. |
Auction: Dutch | Veiling: Nederlands | Spelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. De speler met het hoogste bod krijgt het item. |
Auction: Dutch Priority | Veiling: Nederlandse prioriteit | Spelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. De speler met het hoogste bod krijgt het item. Spelers die passen, kunnen weer deelnemen aan de veiling door een hoger bod te doen dan het huidige hoogste bod. |
Auction: English | Veiling: Engels | Spelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. Spelers kunnen alleen weer deelnemen aan de veiling als een andere speler een bod heeft gedaan. |
Auction: Fixed Placement | Veiling: vastgeplaatst | Spelers bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt en het mag kiezen waar het op het spelbord wordt geplaatst. |
Auction: Multiple Lot | Veiling: meerdere kavels | Spelers bieden op meerdere items of resources tegelijk. |
Auction: Once Around | Veiling: één rondje | Spelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. Spelers kunnen niet opnieuw deelnemen aan de veiling als ze hebben gepast. |
Auction: Sealed Bid | Veiling: gesloten bod | Spelers schrijven hun biedingen op een item of resource geheim op en onthullen ze tegelijk, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt. |
Auction: Turn Order Until Pass | Veiling: beurtvolgorde tot passen | Spelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. Spelers kunnen niet opnieuw deelnemen aan de veiling als ze hebben passen, en de beurtvolgorde verandert naar de volgende speler in de rij. |
Automatic Resource Growth | Automatische groei van resources | Resources in het spel nemen automatisch toe of regeneratie over tijd. |
Betting and Bluffing | Wedden en bluffen | Spelers kunnen weddenschappen plaatsen of valse verklaringen doen om andere spelers te misleiden. |
Bias | Vooringenomenheid | Het spel bevat elementen die sommige spelers of strategieën oneerlijk bevoordeligen. |
Bids As Wagers | Biedingen als weddenschappen | Spelers kunnen weddenschappen plaatsen op het resultaat van bepaalde gebeurtenissen of acties in het spel. |
Bingo | Bingo | Spelers proberen als eerste een specifiek patroon te vormen op hun spelbord door vakjes af te vinken die corresponderen met willekeurig getrokken kaarten of andere elementen. |
Bribery | Omkoping | Spelers kunnen proberen om andere spelers te omkopen of te beïnvloeden. |
Campaign / Battle Card Driven | Campagne/gevechtskaartgestuurd | Het spel wordt vooruitgezet door het spelen van campagne- of gevechtskaarten. |
Card Play Conflict Resolution | Conflictoplossing met kaartspel | Spelers spelen kaarten om conflicten op te lossen of te beïnvloeden. |
Catch the Leader | Pas op voor de leider | Spelers proberen de leider te pakken te krijgen door het nemen van specifieke acties of het verzamelen van bepaalde elementen. |
Chaining | Ketting | Spelers nemen acties die de effecten of resultaten van andere acties beïnvloeden. |
Chit-Pull System | Chit-treksysteem | Spelers trekken chits (kleine stukjes papier of ander materiaal) uit een container om te bepalen welke acties ze kunnen nemen of welke gebeurtenissen plaatsvinden. |
Closed Drafting | Gesloten kaartontwerp | Spelers kiezen kaarten uit een beperkte selectie opties, zonder dat ze de kaarten van andere spelers kunnen zien. |
Closed Economy Auction | Gesloten economie-veiling | Spelers bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt, maar het geld dat wordt gebruikt voor de biedingen niet opnieuw in het spel wordt geïntroduceerd. |
Command Cards | Commandokaarten | Spelers spelen kaarten om specifieke acties of gebeurtenissen te activeren. |
Commodity Speculation | Commodity speculatie | Spelers speculeren op de waarde of voorraad van commodities (grondstoffen of goederen). |
Communication Limits | Communicatiebeperkingen | Er zijn beperkingen op hoe spelers met elkaar kunnen communiceren tijdens het spel. |
Connections | Connecties | Spelers kunnen verbindingen maken tussen verschillende elementen of gebieden in het spel. |
Constrained Bidding | Beperkt bieden | Spelers kunnen alleen bieden op bepaalde items of in bepaalde hoeveelheden. |
Contracts | Contracten | Spelers maken afspraken of overeenkomsten met andere spelers om bepaalde acties of resultaten te behalen. |
Cooperative Game | Coöperatief spel | Spelers werken samen om een gemeenschappelijk doel te bereiken. |
Crayon Rail System | Crayonrails | Spelers tekenen rails of paden op een spelbord met krijt om hun stukken te bewegen. |
Critical Hits and Failures | Kritieke hits en falen | Spelers kunnen kritieke hits of falen oplopen tijdens het spelen van kaarten of het rollen van dobbelstenen, wat extra effecten of resultaten kan hebben. |
Cube Tower | Kubustoren | Spelers bouwen een toren van kubussen, en als de toren omvalt, hebben ze verloren. |
Deck Construction | Kaartconstructie | Spelers bouwen een kaartenset of deck dat ze gebruiken om te spelen. |
Deck, Bag, and Pool Building | Kaarten, zak, en zwembadbouw | Spelers bouwen een set van elementen, zoals kaarten of houten blokken, die ze gebruiken om te spelen. |
Deduction | Deductie | Spelers proberen informatie te verzamelen of te raden naar geheimen of verborgen elementen in het spel. |
Delayed Purchase | Uitgestelde aankoop | Spelers kopen items of resources, maar deze worden pas later in het spel geactiveerd of gebruikt. |
Dice Rolling | Dobbelspel | Spelers rollen dobbelstenen om te bepalen welke acties ze kunnen nemen of welke gebeurtenissen plaatsvinden. |
Die Icon Resolution | Icoonresolutie met dobbelsteen | Spelers rollen dobbelstenen met verschillende iconen om te bepalen welke acties ze kunnen nemen of welke gebeurtenissen plaatsvinden. |
Different Dice Movement | Verschillende dobbelbeweging | Spelers gebruiken dobbelstenen met verschillende waarden of bewegingspatronen om hun stukken te bewegen. |
Drawing | Tekenen | Spelers tekenen of schilderen op het spelbord of op afzonderlijke vellen papier. |
Elapsed Real Time Ending | Einde na verstrijken van tijd | Het spel eindigt na een bepaalde hoeveelheid tijd. |
Enclosure | Omkasting | Spelers kunnen gebieden of elementen op het spelbord afschermen of omheinen. |
End Game Bonuses | Eindbonussen | Spelers krijgen extra punten of beloningen aan het einde van het spel voor het behalen van bepaalde doelen of het voltooien van specifieke taken. |
Events | Gebeurtenissen | Het spel bevat gebeurtenissen die op bepaalde tijdstippen of na het nemen van bepaalde acties plaatsvinden. |
Finale Ending | Einde finale | Het spel eindigt wanneer een specifieke gebeurtenis of doel is behaald. |
Flicking | Flicking | Spelers gebruiken hun vingers of een stok om stukken te laten bewegen of te richten op een doel. |
Follow | Volgen | Spelers moeten stukken of elementen naar andere spelers of gebieden op het spelbord verplaatsen. |
Force Commitment | Verplichte inzet | Spelers moeten bepaalde acties ondernemen of elementen opgeven om te kunnen blijven spelen. |
Grid Coverage | Gebiedsdekking | Spelers proberen het grootste deel van het spelbord te bezetten of te beheersen. |
Grid Movement | Gebiedsbeweging | Spelers verplaatsen hun stukken naar vooraf bepaalde gebieden op het spelbord. |
Hand Management | Handbeheer | Spelers moeten kaarten of andere elementen verzamelen, spelen en verwijderen om bepaalde acties te ondernemen of doelen te bereiken. |
Hexagon Grid | Hexagonale raster | Het spelbord is opgebouwd uit hexagonale vakjes in plaats van vierkante of ronde vakjes. |
Hidden Movement | Verborgen beweging | Spelers bewegen hun stukken op het spelbord zonder dat de andere spelers precies weten waar ze zich bevinden. |
Hidden Roles | Verborgen rollen | Spelers hebben een bepaalde rol of identiteit die verborgen is voor de andere spelers. |
Hidden Victory Points | Verborgen overwinningpunten | Spelers verzamelen overwinningpunten, maar het precieze aantal van een speler is verborgen voor de andere spelers. |
Highest-Lowest Scoring | Hoogste/laagste score | Spelers proberen het hoogste of laagste aantal punten te behalen, afhankelijk van de specifieke regels van het spel. |
Hot Potato | Hot Potato | Spelers moeten snel bepaalde acties ondernemen of items doorgeven voordat een timer of ander element afloopt. |
I Cut, You Choose | Ik snijd, jij kiest | Spelers krijgen om beurten groepen van items te verdelen, waarbij de ene speler een keuze maakt en de andere speler het resterende item krijgt. |
Impulse Movement | Impulsbeweging | Spelers krijgen een beperkt aantal actiepunten om te besteden aan verschillende bewegingen op het spelbord. |
Income | Inkomsten | Spelers verzamelen inkomsten of een andere soort resource gedurende het spel. |
Increase Value of Unchosen Resources | Waarde van ongekozen resources verhogen | Spelers krijgen voordeel of punten voor het niet kiezen van bepaalde items of resources. |
Induction | Inductie | Spelers moeten logisch nadenken en verbanden leggen om te bepalen wat er zal gebeuren of wat ze moeten doen. |
Interrupts | Interrupties | Spelers kunnen tijdens het spel van de andere spelers onderbreken om hun eigen acties uit te voeren of andere effecten te veroorzaken. |
Investment | Investeringen | Spelers investeren in bepaalde items, bedrijven of andere elementen in het spel om te proberen winst of voordeel te behalen. |
Kill Steal | Kill Steal | Spelers proberen andere spelers te hinderen of te verhinderen om bepaalde doelen te bereiken of acties te ondernemen. |
King of the Hill | King of the Hill | Spelers proberen een bepaald gebied of positie op het spelbord te beheersen of te behouden. |
Ladder Climbing | Ladder Klimmen | Spelers proberen een ladder of een ander element op het spelbord te beklimmen of te beheersen. |
Layering | Lagen | Het spelbord of de spelstukken hebben meerdere lagen of niveaus waarop spelers acties kunnen ondernemen. |
Legacy Game | Legacy Game | Het spel verandert of evolueert gedurende het spelproces, en de beslissingen en acties van de spelers hebben blijvende gevolgen. |
Line Drawing | Lijntekening | Spelers tekenen lijnen of paden op het spelbord om bewegingen of acties te ondernemen. |
Line of Sight | Lijn van zicht | Spelers hebben beperkte visie of zicht op het spelbord of bepaalde elementen van het spel. |
Loans | Leningen | Spelers nemen leningen of schulden aan om te investeren of te proberen winst te maken. |
Lose a Turn | Een beurt overslaan | Spelers moeten een beurt overslaan of beperkt worden in hun acties. |
Mancala | Een beurt overslaan | Spelers krijgen een beurt overgeslagen of verliezen de mogelijkheid om acties te ondernemen. |
Map Addition | Mancala | Een bordspel waarbij spelers stenen of andere elementen verplaatsen in rijen of afgebakende gebieden op het bord. |
Map Deformation | Kaarttoevoeging | Spelers voegen nieuwe kaarten of andere elementen toe aan het spelbord of de speelomgeving. |
Map Reduction | Kaartvervorming | Spelers veranderen de opzet of configuratie van het spelbord. |
Market | Beurs | Spelers kopen en verkopen items of resources op een openbare markt. |
Matching | Matching | Spelers proberen sets of combinaties van elementen te maken. |
Measurement Movement | Afstandsbeweging | Spelers verplaatsen hun stukken op basis van afstand of tijd. |
Melding and Splaying | Melding en splijten | Spelers voegen elementen samen of spreiden ze uit om sets te maken of combinaties te vormen. |
Memory | Geheugen | Spelers moeten informatie onthouden of geheime elementen onthullen naarmate het spel vordert. |
Minimap Resolution | Minimapresolutie | Spelers gebruiken een kleinere versie van het spelbord om acties of bewegingen te plannen of uit te voeren. |
Modular Board | Modulair bord | Het spelbord bestaat uit losse stukjes of modules die kunnen worden aangepast |
Move Through Deck | Door kaartendeck bewegen | Spelers verplaatsen hun stukken door kaarten te trekken of te spelen. |
Movement Points | Bewegingspunten | Spelers krijgen een beperkt aantal bewegingspunten om te besteden aan het verplaatsen van hun stukken. |
Movement Template | Bewegingstemplate | Spelers gebruiken een vooraf bepaalde vorm of template om te bepalen hoe ver ze kunnen bewegen. |
Moving Multiple Units | Meerdere eenheden verplaatsen | Spelers kunnen meerdere eenheden of stukken tegelijk verplaatsen. |
Multi-Use Cards | Multi-use kaarten | Kaarten hebben meerdere mogelijke gebruiksfuncties of kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. |
Multiple Maps | Meerdere kaarten | Het spel maakt gebruik van meerdere kaarten of borden tegelijk. |
Narrative Choice / Paragraph | Narratief keuze/paragraaf | Spelers kiezen welke acties ze willen ondernemen of welke beslissingen ze willen nemen, en deze leiden tot specifieke uitkomsten of gebeurtenissen in een verhaal. |
Negotiation | Onderhandeling | Spelers onderhandelen met andere spelers over transacties, allianties of andere afspraken. |
Neighbor Scope | Burenbereik | Acties of effecten van spelers beïnvloeden alleen directe buren of gebieden op het spelbord. |
Network and Route Building | Netwerk en route bouwen | Spelers bouwen netwerken of routes tussen elementen op het spelbord. |
Once-Per-Game Abilities | Eenmalig per spel kwaliteiten | Sommige elementen of acties kunnen maar één keer per spel worden gebruikt. |
Open Drafting | Open draaien | Spelers kiezen openlijk welke kaarten of items ze willen houden of opgeven. |
Order Counters | Beurtteller | Spelers plaatsen beurttellers op bepaalde posities op het spelbord om aan te geven wie aan de beurt is of om bepaalde effecten te activeren. |
Ordering | Rangschikken | Spelers moeten elementen of acties op een bepaalde manier rangschikken om bepaalde doelen of effecten te behalen. |
Ownership | Eigendom | Spelers bezitten bepaalde elementen of gebieden op het spelbord en kunnen daar specifieke acties mee ondernemen of voordeel uit halen. |
Paper-and-Pencil | Pen en Papier | Spelers gebruiken papier en potlood om informatie bij te houden of te noteren gedurende het spel. |
Passed Action Token | Overgedragen actietoken | Spelers geven een specifiek token of element door aan de volgende speler om aan te geven wie aan beurt is of welke acties kunnen worden ondernomen. |
Pattern Building | Patroonbouw | Spelers bouwen een patroon of combinatie van elementen op het spelbord om bepaalde doelen te behalen. |
Pattern Movement | Patroonbeweging | Spelers bewegen hun stukken volgens een specifiek patroon op het spelbord om bepaalde doelen te behalen. |
Pattern Recognition | Patroonherkenning | Spelers moeten bepaalde patronen of combinaties op het spelbord identificeren om bepaalde doelen te behalen. |
Physical Removal | Fysieke verwijdering | Spelers verwijderen fysiek elementen van het spelbord om bepaalde doelen te behalen. |
Pick-up and Deliver | Ophalen en afleveren | Spelers verplaatsen elementen of goederen van een plaats naar een andere om bepaalde doelen te behalen. |
Pieces as Map | Stukken als kaart | De stukken die spelers op het spelbord gebruiken, vormen ook een kaart of spelbord. |
Player Elimination | Speler eliminatie | Spelers worden uit het spel verwijderd als ze bepaalde doelen of criteria niet behalen. |
Player Judge | Speler als rechter | Spelers dienen als rechter om te beslissen of bepaalde acties of regels worden nageleefd. |
Point to Point Movement | Punt naar punt beweging | Spelers bewegen hun stukken van een punt op het spelbord naar een ander specifiek punt. |
Predictive Bid | Voorspellende bieding | Spelers bieden op een bepaalde actie of item met het doel om te voorspellen wat de andere spelers zullen doen of wat er zal gebeuren. |
Prisoner’s Dilemma | Dilemma van de gevangene | Spelers moeten kiezen tussen twee opties waarbij ze zichzelf inleveren voor een bepaald voordeel, maar ook een risico lopen. |
Programmed Movement | Geprogrammeerde beweging | Spelers volgen een vaste set van stappen of regels om hun stukken te bewegen. |
Push Your Luck | Gokken | Spelers nemen risico’s om bepaalde doelen of voordelen te behalen, met het risico om te verliezen. |
Questions and Answers | Vragen en antwoorden | Spelers stellen elkaar vragen of geven elkaar informatie om bepaalde doelen te behalen. |
Race | Race | Spelers proberen als eerste een bepaalde finishlijn of doel te bereiken. |
Random Production | Willekeurige productie | Spelers verzamelen willekeurig gekozen elementen of resources gedurende het spel. |
Ratio / Combat Results Table | Verhouding/strijd resultaten tabel | Spelers gebruiken een tabel of systeem om te bepalen hoe ze het tegen elkaar opnemen of hoe ze conflicten oplossen. |
Re-rolling and Locking | Opnieuw gooien en vastzetten | Spelers krijgen de mogelijkheid om bepaalde elementen opnieuw te gooien of vast te zetten om bepaalde doelen te behalen. |
Real-Time | Real-time | Het spel verloopt in werkelijke tijd, in plaats van om beurten. |
Relative Movement | Relatieve beweging | Spelers bewegen hun stukken in verhouding tot andere elementen op het spelbord of andere spelers. |
Resource Queue | Resource wachtrij | Spelers hebben een rij of lijst met resources die ze kunnen gebruiken wanneer het hun beurt is. |
Resource to Move | Resource om te bewegen | Spelers moeten bepaalde resources opofferen om hun stukken te bewegen of bepaalde acties te ondernemen. |
Rock-Paper-Scissors | Steen-Papier-Schaar | Spelers kiezen tussen drie opties om te bepalen wie wint in een conflict of gevecht. |
Role Playing | Rollenspel | Spelers nemen de rol aan van een specifiek personage of een set regels en doelen om het spel te spelen. |
Roles with Asymmetric Information | Rollen met asymmetrische informatie | Spelers hebben verschillende sets informatie of doelen, waardoor ze ongelijke voordelen of beperkingen hebben. |
Roll / Spin and Move | Rollen/spinnen en bewegen | Spelers gooien een dobbelsteen of spinnen een wijzer om hun stukken te bewegen of bepaalde acties te ondernemen. |
Rondel | Rondel | Spelers bewegen hun stukken rond een circel met taarpunten. Hiermee worden bepaalde acties ondernomen of bepaalt wie aan beurt is. |
Scenario / Mission / Campaign Game | Scenario/missie/campagne spel | Het spel heeft een verhaallijn of een serie missies die de spelers kunnen volgen om het spel te winnen. |
Score-and-Reset Game | Score-en-Reset spel | Het spel eindigt wanneer een bepaalde score wordt behaald, waarna het spel opnieuw begint met de scores op nul. |
Secret Unit Deployment | Geheime eenheid inzetting | Spelers plaatsen hun stukken op het spelbord zonder dat de andere spelers kunnen zien waar ze zich bevinden. |
Selection Order Bid | Selectieorderbod | Spelers plaatsen een bod op de volgorde waarin ze bepaalde acties willen ondernemen of elementen willen verwerven. |
Semi-Cooperative Game | Semi-cooperatief spel | Spelers werken samen om bepaalde doelen te behalen, maar hebben ook persoonlijke doelen of agendas. |
Set Collection | Setverzameling | Spelers verzamelen sets van bepaalde elementen of combinaties om punten te verdienen. |
Simulation | Simulatie | Het spel probeert een bepaald proces of scenario te simuleren in een spelvorm. |
Simultaneous Action Selection | Gelijktijdige actie selectie | Spelers kiezen tegelijkertijd welke acties ze willen ondernemen, in plaats van om beurten. |
Singing | Zingen | Spelers zingen of maken geluiden om bepaalde acties of doelen te behalen. |
Single Loser Game | Enkel verliezer spel | Slechts één speler kan het spel winnen, terwijl de andere spelers verliezen. |
Slide/Push | Schuiven/duwen | Spelers duwen of schuiven elementen op het spelbord om bepaalde doelen te behalen. |
Solo / Solitaire Game | Solo/solitair spel | Het spel kan door één persoon worden gespeeld zonder tegenstanders. |
Speed Matching | Snelheidmatching | Spelers proberen zo snel mogelijk bepaalde elementen of combinaties te maken. |
Square Grid | Vierkant rooster | Het spelbord heeft een vierkant roosterpatroon waarop stukken kunnen bewegen. |
Stacking and Balancing | Stapelen en balanceren | Spelers stapelen elementen op elkaar of balanceren ze op bepaalde manieren om punten te verdienen. |
Stat Check Resolution | Stat Check Resolution | Spelers vergelijken hun statistieken of vaardigheden met elkaar om te bepalen wie wint in een conflict of gevecht. |
Static Capture | Statische verovering | Spelers veroveren bepaalde gebieden op het spelbord door hun stukken op die locaties te plaatsen en te behouden. |
Stock Holding | Aandelenbezit | Spelers bezitten aandelen in bepaalde elementen of bedrijven om punten te verdienen of om te profiteren van bepaalde resultaten. |
Storytelling | Verhaalvertelling | Spelers vertellen een verhaal of maken gebruik van verhaalelementen om bepaalde doelen te behalen. |
Sudden Death Ending | Plotseling einde | Het spel eindigt plotseling wanneer een bepaalde voorwaarde of doel is behaald. |
Tags | Labels | Spelers geven “tags” of labels aan bepaalde elementen om ze te identificeren of te gebruiken in het spel. |
Take That | Take That | Spelers ondernemen acties of spelen kaarten om andere spelers te hinderen of te schaden in plaats van om zichzelf te helpen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het wegnemen van elementen of het verminderen van punten. |
Targeted Clues | Gerichte aanwijzingen | Spelers ontvangen aanwijzingen of hints over bepaalde elementen of doelen, maar hebben niet alle informatie. |
Team-Based Game | Teamgebaseerd spel | Het spel wordt gespeeld door teams van spelers die samenwerken om bepaalde doelen te behalen. |
Tech Trees / Tech Tracks | Tech bomen/Tech tracks | Spelers ontwikkelen en upgraden bepaalde technologieën of vaardigheden om punten te verdienen of voordelen te behalen. |
Three Dimensional Movement | Drie-Dimentionale beweging | Spelers bewegen hun stukken op een drie-dimensionaal speelbord |
Tile Placement | Tegelplaatsing | Spelers plaatsen tegels op het spelbord om bepaalde doelen te behalen of om het speelbord te veranderen. |
Track Movement | Spoor beweging | Spelers bewegen hun stukken langs bepaalde tracks of lijnen op het spelbord. |
Trading | Handelen | Spelers ruilen bepaalde elementen of resources met elkaar om punten of voordelen te behalen. |
Traitor Game | Verraadspel | Spelers hebben verborgen rollen of doelen en kunnen proberen andere spelers te verraden of te misleiden om te winnen. |
Trick-taking | Trick-taking | Spelers spelen kaarten om bepaalde tricks of rondes te winnen en punten te verdienen. |
Tug of War | Touwtrekken | Spelers bewegen stukken of elementen op het spelbord door ze te trekken of te duwen, alsof ze aan een touw trekken. |
Turn Order: Auction | Beurtvolgorde: veiling | Spelers bieden op de volgorde waarin ze aan de beurt willen zijn. De speler met het hoogste bod krijgt de eerste beurt. |
Turn Order: Claim Action | Beurtvolgorde: actieclaim | Spelers claimen acties op bepaalde posities op het spelbord om aan te geven wie aan de beurt is. |
Turn Order: Pass Order | Beurtvolgorde: doorgifte | Spelers geven hun beurt door aan de volgende speler als ze geen acties willen ondernemen. |
Turn Order: Progressive | Beurtvolgorde: progressief | Spelers nemen om beurten, en elke speler krijgt extra opties of acties naarmate het spel vordert. |
Turn Order: Random | Beurtvolgorde: willekeurig | De volgorde van beurten wordt willekeurig bepaald. |
Turn Order: Role Order | Beurtvolgorde: rollen volgorde | De volgorde van beurten wordt bepaald door de rollen of kwaliteiten van de spelers. |
Turn Order: Stat-Based | Beurtvolgorde: op basis van statistieken | De volgorde van beurten wordt bepaald door de statistieken of kenmerken van de spelers. |
Turn Order: Time Track | Beurtvolgorde: tijdspoor | De volgorde van beurten wordt bepaald door een tijdspoor of een ander tijdgebaseerd element. |
Variable Phase Order | Variable fasevolgorde | De volgorde van fases of rondes kan variëren of aangepast worden gedurende het spel. |
Variable Player Powers | Variable spelerkrachten | Spelers hebben verschillende speciale krachten of opties die ze kunnen gebruiken gedurende het spel. |
Variable Set-up | Variable opstelling | Het spel kan op verschillende manieren worden opgezet, met verschillende elementen of regels. |
Victory Points as a Resource | Overwinningpunten als resource | Overwinningpunten kunnen worden gebruikt als een soort resource om acties te ondernemen of voordeel te behalen. |
Voting | Stemmen | Spelers stemmen over bepaalde beslissingen of acties. |
Worker Placement | Arbeidersplaatsing | Spelers plaatsen arbeiders op specifieke posities op het spelbord om acties te ondernemen of voordeel te behalen. |
Worker Placement with Dice Workers | Arbeidersplaatsing met dobbelstenen | Spelers gebruiken dobbelstenen om te bepalen welke arbeiders ze kunnen plaatsen op het spelbord. |
Worker Placement, Different Worker Types | Arbeidersplaatsing, verschillende arbeiderstypes | Spelers hebben verschillende soorten arbeiders die ze kunnen plaatsen, elk met hun eigen kwaliteiten of beperkingen. |
Zone of Control | Zone van controle | Spelers hebben controle over bepaalde gebieden op het spelbord, en kunnen dit gebruiken om andere spelers te beïnvloeden of tegen te houden. |