Het grote bordspel mechanismen woordenboek

Wanneer je aan bordspellen begint lijkt het allemaal nog leuk, maar wanneer je steeds dieper en dieper de hobby in wordt gezogen kom je opeens allemaal termen tegen waarvan je misschien niet gelijk weet wat het betekent. In de bordspellenwereld gaan er allemaal termen rond over de Board Game Mechanics. En nog niet zo lang geleden had ik ook geen idee waar het allemaal over ging.

Daarom heb ik dit woordenboek opgezet. Een woordenboek waar zo’n beetje alle mechanismen in beschreven staan. Zodat je gemakkelijk kunt opzoeken wat een mechanisme precies doet. Ook heb ik er bij elk mechanisme een vertaling bij gezet indien dit van toepassing was, aangezien dat soms ook al een hoop duidelijk kan maken. Het woordenboek is op alfabetische volgorde van de originele Engelse termen.

Een bordspel mechanisme is een bepaald aspect van een bordspel dat de regels en interacties tussen de spelers bepaalt. Er zijn talloze verschillende soorten bordspel mechanismen, en elk mechanisme kan worden gecombineerd met andere mechanismen om een uniek en interessant spel te creëren.

Bordspel mechanismen kunnen een breed scala aan aspecten van een spel beïnvloeden, zoals hoe spelers hun beurten nemen, hoe ze beslissingen nemen, en hoe interactief ze met andere spelers en het spelbord bezig zijn. Sommige mechanismen zijn gericht op competitie, terwijl andere juist gericht zijn op samenwerking. Sommige mechanismen zijn gericht op het nemen van risico’s, terwijl andere juist gericht zijn op het minimaliseren van risico’s.

Mechanismen kunnen ook worden gebruikt om bepaalde thema’s of verhalen naar voren te brengen in een spel. Zo kan een spel dat zich afspeelt in de Middeleeuwen bijvoorbeeld gebruikmaken van mechanismen die gericht zijn op het veroveren van territorium en het bouwen van kastelen, terwijl een sciencefiction-spel mechanismen kan gebruiken die gericht zijn op het verkennen van de ruimte en het maken van contact met buitenaardse wezens.

Bordspel mechanismen zijn een belangrijk onderdeel van wat een bordspel tot een unieke ervaring maakt!

Bordspel mechanismen woordenboek

Board Game MechanicBordspel mechanismeBeschrijving van het mechanisme
ActingActerenSpelers nemen de rol aan van personages en spelen hun acties uit in het spel.
Action DraftingActiekaartenSpelers kiezen acties uit een beperkte selectie opties, waarbij later spelers de keuzes van eerder spelers kunnen zien.
Action PointsActiepuntenSpelers hebben een beperkt aantal punten om acties uit te voeren tijdens hun beurt.
Action QueueActie-wachtrijSpelers voeren acties uit volgens een specifieke volgorde, waarbij later spelers de acties van eerder spelers kunnen zien.
Action RetrievalActie terugwinningSpelers kunnen acties terughalen of ongedaan maken die ze tijdens het spel hebben uitgevoerd.
Action TimerActietimerSpelers moeten hun acties binnen een beperkte tijd uitvoeren.
Action/EventActie/gebeurtenisSpelers kunnen tijdens hun beurt een beperkt aantal acties uitvoeren of gebeurtenissen activeren.
Advantage TokenVoordeeltokenSpelers kunnen tokens verzamelen en gebruiken die hen tijdelijke voordelen geven in het spel.
AlliancesAlliantiesSpelers kunnen tijdelijke of permanente allianties vormen met andere spelers.
Area Majority / InfluenceGebiedsmacht/invloedSpelers proberen de meeste invloed of controle te hebben over een bepaald gebied op het spelbord.
Area MovementGebiedsbewegingSpelers bewegen hun spelstukken naar verschillende gebieden op het spelbord.
Area-ImpulseGebieds-impulsSpelers nemen om beurten gebieden op het spelbord om acties uit te voeren of spelstukken te plaatsen.
Auction CompensationVeilingvergoedingSpelers kunnen bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt en andere spelers een vergoeding krijgen voor hun biedingen.
Auction/BiddingVeiling/biedenSpelers bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt.
Auction: DexterityVeiling: behendigheidSpelers bieden op items of resources door middel van fysieke acties of behendigheidsuitdagingen.
Auction: DutchVeiling: NederlandsSpelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. De speler met het hoogste bod krijgt het item.
Auction: Dutch PriorityVeiling: Nederlandse prioriteitSpelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. De speler met het hoogste bod krijgt het item. Spelers die passen, kunnen weer deelnemen aan de veiling door een hoger bod te doen dan het huidige hoogste bod.
Auction: EnglishVeiling: EngelsSpelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. Spelers kunnen alleen weer deelnemen aan de veiling als een andere speler een bod heeft gedaan.
Auction: Fixed PlacementVeiling: vastgeplaatstSpelers bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt en het mag kiezen waar het op het spelbord wordt geplaatst.
Auction: Multiple LotVeiling: meerdere kavelsSpelers bieden op meerdere items of resources tegelijk.
Auction: Once AroundVeiling: één rondjeSpelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. Spelers kunnen niet opnieuw deelnemen aan de veiling als ze hebben gepast.
Auction: Sealed BidVeiling: gesloten bodSpelers schrijven hun biedingen op een item of resource geheim op en onthullen ze tegelijk, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt.
Auction: Turn Order Until PassVeiling: beurtvolgorde tot passenSpelers nemen om beurten of bieden op een item of passen. Spelers kunnen niet opnieuw deelnemen aan de veiling als ze hebben passen, en de beurtvolgorde verandert naar de volgende speler in de rij.
Automatic Resource GrowthAutomatische groei van resourcesResources in het spel nemen automatisch toe of regeneratie over tijd.
Betting and BluffingWedden en bluffenSpelers kunnen weddenschappen plaatsen of valse verklaringen doen om andere spelers te misleiden.
BiasVooringenomenheidHet spel bevat elementen die sommige spelers of strategieën oneerlijk bevoordeligen.
Bids As WagersBiedingen als weddenschappenSpelers kunnen weddenschappen plaatsen op het resultaat van bepaalde gebeurtenissen of acties in het spel.
BingoBingoSpelers proberen als eerste een specifiek patroon te vormen op hun spelbord door vakjes af te vinken die corresponderen met willekeurig getrokken kaarten of andere elementen.
BriberyOmkopingSpelers kunnen proberen om andere spelers te omkopen of te beïnvloeden.
Campaign / Battle Card DrivenCampagne/gevechtskaartgestuurdHet spel wordt vooruitgezet door het spelen van campagne- of gevechtskaarten.
Card Play Conflict ResolutionConflictoplossing met kaartspelSpelers spelen kaarten om conflicten op te lossen of te beïnvloeden.
Catch the LeaderPas op voor de leiderSpelers proberen de leider te pakken te krijgen door het nemen van specifieke acties of het verzamelen van bepaalde elementen.
ChainingKettingSpelers nemen acties die de effecten of resultaten van andere acties beïnvloeden.
Chit-Pull SystemChit-treksysteemSpelers trekken chits (kleine stukjes papier of ander materiaal) uit een container om te bepalen welke acties ze kunnen nemen of welke gebeurtenissen plaatsvinden.
Closed DraftingGesloten kaartontwerpSpelers kiezen kaarten uit een beperkte selectie opties, zonder dat ze de kaarten van andere spelers kunnen zien.
Closed Economy AuctionGesloten economie-veilingSpelers bieden op items of resources, waarbij de speler met het hoogste bod het item krijgt, maar het geld dat wordt gebruikt voor de biedingen niet opnieuw in het spel wordt geïntroduceerd.
Command CardsCommandokaartenSpelers spelen kaarten om specifieke acties of gebeurtenissen te activeren.
Commodity SpeculationCommodity speculatieSpelers speculeren op de waarde of voorraad van commodities (grondstoffen of goederen).
Communication LimitsCommunicatiebeperkingenEr zijn beperkingen op hoe spelers met elkaar kunnen communiceren tijdens het spel.
ConnectionsConnectiesSpelers kunnen verbindingen maken tussen verschillende elementen of gebieden in het spel.
Constrained BiddingBeperkt biedenSpelers kunnen alleen bieden op bepaalde items of in bepaalde hoeveelheden.
ContractsContractenSpelers maken afspraken of overeenkomsten met andere spelers om bepaalde acties of resultaten te behalen.
Cooperative GameCoöperatief spelSpelers werken samen om een gemeenschappelijk doel te bereiken.
Crayon Rail SystemCrayonrailsSpelers tekenen rails of paden op een spelbord met krijt om hun stukken te bewegen.
Critical Hits and FailuresKritieke hits en falenSpelers kunnen kritieke hits of falen oplopen tijdens het spelen van kaarten of het rollen van dobbelstenen, wat extra effecten of resultaten kan hebben.
Cube TowerKubustorenSpelers bouwen een toren van kubussen, en als de toren omvalt, hebben ze verloren.
Deck ConstructionKaartconstructieSpelers bouwen een kaartenset of deck dat ze gebruiken om te spelen.
Deck, Bag, and Pool BuildingKaarten, zak, en zwembadbouwSpelers bouwen een set van elementen, zoals kaarten of houten blokken, die ze gebruiken om te spelen.
DeductionDeductieSpelers proberen informatie te verzamelen of te raden naar geheimen of verborgen elementen in het spel.
Delayed PurchaseUitgestelde aankoopSpelers kopen items of resources, maar deze worden pas later in het spel geactiveerd of gebruikt.
Dice RollingDobbelspelSpelers rollen dobbelstenen om te bepalen welke acties ze kunnen nemen of welke gebeurtenissen plaatsvinden.
Die Icon ResolutionIcoonresolutie met dobbelsteenSpelers rollen dobbelstenen met verschillende iconen om te bepalen welke acties ze kunnen nemen of welke gebeurtenissen plaatsvinden.
Different Dice MovementVerschillende dobbelbewegingSpelers gebruiken dobbelstenen met verschillende waarden of bewegingspatronen om hun stukken te bewegen.
DrawingTekenenSpelers tekenen of schilderen op het spelbord of op afzonderlijke vellen papier.
Elapsed Real Time EndingEinde na verstrijken van tijdHet spel eindigt na een bepaalde hoeveelheid tijd.
EnclosureOmkastingSpelers kunnen gebieden of elementen op het spelbord afschermen of omheinen.
End Game BonusesEindbonussenSpelers krijgen extra punten of beloningen aan het einde van het spel voor het behalen van bepaalde doelen of het voltooien van specifieke taken.
EventsGebeurtenissenHet spel bevat gebeurtenissen die op bepaalde tijdstippen of na het nemen van bepaalde acties plaatsvinden.
Finale EndingEinde finaleHet spel eindigt wanneer een specifieke gebeurtenis of doel is behaald.
FlickingFlickingSpelers gebruiken hun vingers of een stok om stukken te laten bewegen of te richten op een doel.
FollowVolgenSpelers moeten stukken of elementen naar andere spelers of gebieden op het spelbord verplaatsen.
Force CommitmentVerplichte inzetSpelers moeten bepaalde acties ondernemen of elementen opgeven om te kunnen blijven spelen.
Grid CoverageGebiedsdekkingSpelers proberen het grootste deel van het spelbord te bezetten of te beheersen.
Grid MovementGebiedsbewegingSpelers verplaatsen hun stukken naar vooraf bepaalde gebieden op het spelbord.
Hand ManagementHandbeheerSpelers moeten kaarten of andere elementen verzamelen, spelen en verwijderen om bepaalde acties te ondernemen of doelen te bereiken.
Hexagon GridHexagonale rasterHet spelbord is opgebouwd uit hexagonale vakjes in plaats van vierkante of ronde vakjes.
Hidden MovementVerborgen bewegingSpelers bewegen hun stukken op het spelbord zonder dat de andere spelers precies weten waar ze zich bevinden.
Hidden RolesVerborgen rollenSpelers hebben een bepaalde rol of identiteit die verborgen is voor de andere spelers.
Hidden Victory PointsVerborgen overwinningpuntenSpelers verzamelen overwinningpunten, maar het precieze aantal van een speler is verborgen voor de andere spelers.
Highest-Lowest ScoringHoogste/laagste scoreSpelers proberen het hoogste of laagste aantal punten te behalen, afhankelijk van de specifieke regels van het spel.
Hot PotatoHot PotatoSpelers moeten snel bepaalde acties ondernemen of items doorgeven voordat een timer of ander element afloopt.
I Cut, You ChooseIk snijd, jij kiestSpelers krijgen om beurten groepen van items te verdelen, waarbij de ene speler een keuze maakt en de andere speler het resterende item krijgt.
Impulse MovementImpulsbewegingSpelers krijgen een beperkt aantal actiepunten om te besteden aan verschillende bewegingen op het spelbord.
IncomeInkomstenSpelers verzamelen inkomsten of een andere soort resource gedurende het spel.
Increase Value of Unchosen ResourcesWaarde van ongekozen resources verhogenSpelers krijgen voordeel of punten voor het niet kiezen van bepaalde items of resources.
InductionInductieSpelers moeten logisch nadenken en verbanden leggen om te bepalen wat er zal gebeuren of wat ze moeten doen.
InterruptsInterruptiesSpelers kunnen tijdens het spel van de andere spelers onderbreken om hun eigen acties uit te voeren of andere effecten te veroorzaken.
InvestmentInvesteringenSpelers investeren in bepaalde items, bedrijven of andere elementen in het spel om te proberen winst of voordeel te behalen.
Kill StealKill StealSpelers proberen andere spelers te hinderen of te verhinderen om bepaalde doelen te bereiken of acties te ondernemen.
King of the HillKing of the HillSpelers proberen een bepaald gebied of positie op het spelbord te beheersen of te behouden.
Ladder ClimbingLadder KlimmenSpelers proberen een ladder of een ander element op het spelbord te beklimmen of te beheersen.
LayeringLagenHet spelbord of de spelstukken hebben meerdere lagen of niveaus waarop spelers acties kunnen ondernemen.
Legacy GameLegacy GameHet spel verandert of evolueert gedurende het spelproces, en de beslissingen en acties van de spelers hebben blijvende gevolgen.
Line DrawingLijntekeningSpelers tekenen lijnen of paden op het spelbord om bewegingen of acties te ondernemen.
Line of SightLijn van zichtSpelers hebben beperkte visie of zicht op het spelbord of bepaalde elementen van het spel.
LoansLeningenSpelers nemen leningen of schulden aan om te investeren of te proberen winst te maken.
Lose a TurnEen beurt overslaanSpelers moeten een beurt overslaan of beperkt worden in hun acties.
MancalaEen beurt overslaanSpelers krijgen een beurt overgeslagen of verliezen de mogelijkheid om acties te ondernemen.
Map AdditionMancalaEen bordspel waarbij spelers stenen of andere elementen verplaatsen in rijen of afgebakende gebieden op het bord.
Map DeformationKaarttoevoegingSpelers voegen nieuwe kaarten of andere elementen toe aan het spelbord of de speelomgeving.
Map ReductionKaartvervormingSpelers veranderen de opzet of configuratie van het spelbord.
MarketBeursSpelers kopen en verkopen items of resources op een openbare markt.
MatchingMatchingSpelers proberen sets of combinaties van elementen te maken.
Measurement MovementAfstandsbewegingSpelers verplaatsen hun stukken op basis van afstand of tijd.
Melding and SplayingMelding en splijtenSpelers voegen elementen samen of spreiden ze uit om sets te maken of combinaties te vormen.
MemoryGeheugenSpelers moeten informatie onthouden of geheime elementen onthullen naarmate het spel vordert.
Minimap ResolutionMinimapresolutieSpelers gebruiken een kleinere versie van het spelbord om acties of bewegingen te plannen of uit te voeren.
Modular BoardModulair bordHet spelbord bestaat uit losse stukjes of modules die kunnen worden aangepast
Move Through DeckDoor kaartendeck bewegenSpelers verplaatsen hun stukken door kaarten te trekken of te spelen.
Movement PointsBewegingspuntenSpelers krijgen een beperkt aantal bewegingspunten om te besteden aan het verplaatsen van hun stukken.
Movement TemplateBewegingstemplateSpelers gebruiken een vooraf bepaalde vorm of template om te bepalen hoe ver ze kunnen bewegen.
Moving Multiple UnitsMeerdere eenheden verplaatsenSpelers kunnen meerdere eenheden of stukken tegelijk verplaatsen.
Multi-Use CardsMulti-use kaartenKaarten hebben meerdere mogelijke gebruiksfuncties of kunnen op verschillende manieren worden gebruikt.
Multiple MapsMeerdere kaartenHet spel maakt gebruik van meerdere kaarten of borden tegelijk.
Narrative Choice / ParagraphNarratief keuze/paragraafSpelers kiezen welke acties ze willen ondernemen of welke beslissingen ze willen nemen, en deze leiden tot specifieke uitkomsten of gebeurtenissen in een verhaal.
NegotiationOnderhandelingSpelers onderhandelen met andere spelers over transacties, allianties of andere afspraken.
Neighbor ScopeBurenbereikActies of effecten van spelers beïnvloeden alleen directe buren of gebieden op het spelbord.
Network and Route BuildingNetwerk en route bouwenSpelers bouwen netwerken of routes tussen elementen op het spelbord.
Once-Per-Game AbilitiesEenmalig per spel kwaliteitenSommige elementen of acties kunnen maar één keer per spel worden gebruikt.
Open DraftingOpen draaienSpelers kiezen openlijk welke kaarten of items ze willen houden of opgeven.
Order CountersBeurttellerSpelers plaatsen beurttellers op bepaalde posities op het spelbord om aan te geven wie aan de beurt is of om bepaalde effecten te activeren.
OrderingRangschikkenSpelers moeten elementen of acties op een bepaalde manier rangschikken om bepaalde doelen of effecten te behalen.
OwnershipEigendomSpelers bezitten bepaalde elementen of gebieden op het spelbord en kunnen daar specifieke acties mee ondernemen of voordeel uit halen.
Paper-and-PencilPen en PapierSpelers gebruiken papier en potlood om informatie bij te houden of te noteren gedurende het spel.
Passed Action TokenOvergedragen actietokenSpelers geven een specifiek token of element door aan de volgende speler om aan te geven wie aan beurt is of welke acties kunnen worden ondernomen.
Pattern BuildingPatroonbouwSpelers bouwen een patroon of combinatie van elementen op het spelbord om bepaalde doelen te behalen.
Pattern MovementPatroonbewegingSpelers bewegen hun stukken volgens een specifiek patroon op het spelbord om bepaalde doelen te behalen.
Pattern RecognitionPatroonherkenningSpelers moeten bepaalde patronen of combinaties op het spelbord identificeren om bepaalde doelen te behalen.
Physical RemovalFysieke verwijderingSpelers verwijderen fysiek elementen van het spelbord om bepaalde doelen te behalen.
Pick-up and DeliverOphalen en afleverenSpelers verplaatsen elementen of goederen van een plaats naar een andere om bepaalde doelen te behalen.
Pieces as MapStukken als kaartDe stukken die spelers op het spelbord gebruiken, vormen ook een kaart of spelbord.
Player EliminationSpeler eliminatieSpelers worden uit het spel verwijderd als ze bepaalde doelen of criteria niet behalen.
Player JudgeSpeler als rechterSpelers dienen als rechter om te beslissen of bepaalde acties of regels worden nageleefd.
Point to Point MovementPunt naar punt bewegingSpelers bewegen hun stukken van een punt op het spelbord naar een ander specifiek punt.
Predictive BidVoorspellende biedingSpelers bieden op een bepaalde actie of item met het doel om te voorspellen wat de andere spelers zullen doen of wat er zal gebeuren.
Prisoner’s DilemmaDilemma van de gevangeneSpelers moeten kiezen tussen twee opties waarbij ze zichzelf inleveren voor een bepaald voordeel, maar ook een risico lopen.
Programmed MovementGeprogrammeerde bewegingSpelers volgen een vaste set van stappen of regels om hun stukken te bewegen.
Push Your LuckGokkenSpelers nemen risico’s om bepaalde doelen of voordelen te behalen, met het risico om te verliezen.
Questions and AnswersVragen en antwoordenSpelers stellen elkaar vragen of geven elkaar informatie om bepaalde doelen te behalen.
RaceRaceSpelers proberen als eerste een bepaalde finishlijn of doel te bereiken.
Random ProductionWillekeurige productieSpelers verzamelen willekeurig gekozen elementen of resources gedurende het spel.
Ratio / Combat Results TableVerhouding/strijd resultaten tabelSpelers gebruiken een tabel of systeem om te bepalen hoe ze het tegen elkaar opnemen of hoe ze conflicten oplossen.
Re-rolling and LockingOpnieuw gooien en vastzettenSpelers krijgen de mogelijkheid om bepaalde elementen opnieuw te gooien of vast te zetten om bepaalde doelen te behalen.
Real-TimeReal-timeHet spel verloopt in werkelijke tijd, in plaats van om beurten.
Relative MovementRelatieve bewegingSpelers bewegen hun stukken in verhouding tot andere elementen op het spelbord of andere spelers.
Resource QueueResource wachtrijSpelers hebben een rij of lijst met resources die ze kunnen gebruiken wanneer het hun beurt is.
Resource to MoveResource om te bewegenSpelers moeten bepaalde resources opofferen om hun stukken te bewegen of bepaalde acties te ondernemen.
Rock-Paper-ScissorsSteen-Papier-SchaarSpelers kiezen tussen drie opties om te bepalen wie wint in een conflict of gevecht.
Role PlayingRollenspelSpelers nemen de rol aan van een specifiek personage of een set regels en doelen om het spel te spelen.
Roles with Asymmetric InformationRollen met asymmetrische informatieSpelers hebben verschillende sets informatie of doelen, waardoor ze ongelijke voordelen of beperkingen hebben.
Roll / Spin and MoveRollen/spinnen en bewegenSpelers gooien een dobbelsteen of spinnen een wijzer om hun stukken te bewegen of bepaalde acties te ondernemen.
RondelRondelSpelers bewegen hun stukken rond een circel met taarpunten. Hiermee worden bepaalde acties ondernomen of bepaalt wie aan beurt is.
Scenario / Mission / Campaign GameScenario/missie/campagne spelHet spel heeft een verhaallijn of een serie missies die de spelers kunnen volgen om het spel te winnen.
Score-and-Reset GameScore-en-Reset spelHet spel eindigt wanneer een bepaalde score wordt behaald, waarna het spel opnieuw begint met de scores op nul.
Secret Unit DeploymentGeheime eenheid inzettingSpelers plaatsen hun stukken op het spelbord zonder dat de andere spelers kunnen zien waar ze zich bevinden.
Selection Order BidSelectieorderbodSpelers plaatsen een bod op de volgorde waarin ze bepaalde acties willen ondernemen of elementen willen verwerven.
Semi-Cooperative GameSemi-cooperatief spelSpelers werken samen om bepaalde doelen te behalen, maar hebben ook persoonlijke doelen of agendas.
Set CollectionSetverzamelingSpelers verzamelen sets van bepaalde elementen of combinaties om punten te verdienen.
SimulationSimulatieHet spel probeert een bepaald proces of scenario te simuleren in een spelvorm.
Simultaneous Action SelectionGelijktijdige actie selectieSpelers kiezen tegelijkertijd welke acties ze willen ondernemen, in plaats van om beurten.
SingingZingenSpelers zingen of maken geluiden om bepaalde acties of doelen te behalen.
Single Loser GameEnkel verliezer spelSlechts één speler kan het spel winnen, terwijl de andere spelers verliezen.
Slide/PushSchuiven/duwenSpelers duwen of schuiven elementen op het spelbord om bepaalde doelen te behalen.
Solo / Solitaire GameSolo/solitair spelHet spel kan door één persoon worden gespeeld zonder tegenstanders.
Speed MatchingSnelheidmatchingSpelers proberen zo snel mogelijk bepaalde elementen of combinaties te maken.
Square GridVierkant roosterHet spelbord heeft een vierkant roosterpatroon waarop stukken kunnen bewegen.
Stacking and BalancingStapelen en balancerenSpelers stapelen elementen op elkaar of balanceren ze op bepaalde manieren om punten te verdienen.
Stat Check ResolutionStat Check ResolutionSpelers vergelijken hun statistieken of vaardigheden met elkaar om te bepalen wie wint in een conflict of gevecht.
Static CaptureStatische veroveringSpelers veroveren bepaalde gebieden op het spelbord door hun stukken op die locaties te plaatsen en te behouden.
Stock HoldingAandelenbezitSpelers bezitten aandelen in bepaalde elementen of bedrijven om punten te verdienen of om te profiteren van bepaalde resultaten.
StorytellingVerhaalvertellingSpelers vertellen een verhaal of maken gebruik van verhaalelementen om bepaalde doelen te behalen.
Sudden Death EndingPlotseling eindeHet spel eindigt plotseling wanneer een bepaalde voorwaarde of doel is behaald.
TagsLabelsSpelers geven “tags” of labels aan bepaalde elementen om ze te identificeren of te gebruiken in het spel.
Take ThatTake ThatSpelers ondernemen acties of spelen kaarten om andere spelers te hinderen of te schaden in plaats van om zichzelf te helpen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het wegnemen van elementen of het verminderen van punten.
Targeted CluesGerichte aanwijzingenSpelers ontvangen aanwijzingen of hints over bepaalde elementen of doelen, maar hebben niet alle informatie.
Team-Based GameTeamgebaseerd spelHet spel wordt gespeeld door teams van spelers die samenwerken om bepaalde doelen te behalen.
Tech Trees / Tech TracksTech bomen/Tech tracksSpelers ontwikkelen en upgraden bepaalde technologieën of vaardigheden om punten te verdienen of voordelen te behalen.
Three Dimensional MovementDrie-Dimentionale bewegingSpelers bewegen hun stukken op een drie-dimensionaal speelbord
Tile PlacementTegelplaatsingSpelers plaatsen tegels op het spelbord om bepaalde doelen te behalen of om het speelbord te veranderen.
Track MovementSpoor bewegingSpelers bewegen hun stukken langs bepaalde tracks of lijnen op het spelbord.
TradingHandelenSpelers ruilen bepaalde elementen of resources met elkaar om punten of voordelen te behalen.
Traitor GameVerraadspelSpelers hebben verborgen rollen of doelen en kunnen proberen andere spelers te verraden of te misleiden om te winnen.
Trick-takingTrick-takingSpelers spelen kaarten om bepaalde tricks of rondes te winnen en punten te verdienen.
Tug of WarTouwtrekkenSpelers bewegen stukken of elementen op het spelbord door ze te trekken of te duwen, alsof ze aan een touw trekken.
Turn Order: AuctionBeurtvolgorde: veilingSpelers bieden op de volgorde waarin ze aan de beurt willen zijn. De speler met het hoogste bod krijgt de eerste beurt.
Turn Order: Claim ActionBeurtvolgorde: actieclaimSpelers claimen acties op bepaalde posities op het spelbord om aan te geven wie aan de beurt is.
Turn Order: Pass OrderBeurtvolgorde: doorgifteSpelers geven hun beurt door aan de volgende speler als ze geen acties willen ondernemen.
Turn Order: ProgressiveBeurtvolgorde: progressiefSpelers nemen om beurten, en elke speler krijgt extra opties of acties naarmate het spel vordert.
Turn Order: RandomBeurtvolgorde: willekeurigDe volgorde van beurten wordt willekeurig bepaald.
Turn Order: Role OrderBeurtvolgorde: rollen volgordeDe volgorde van beurten wordt bepaald door de rollen of kwaliteiten van de spelers.
Turn Order: Stat-BasedBeurtvolgorde: op basis van statistiekenDe volgorde van beurten wordt bepaald door de statistieken of kenmerken van de spelers.
Turn Order: Time TrackBeurtvolgorde: tijdspoorDe volgorde van beurten wordt bepaald door een tijdspoor of een ander tijdgebaseerd element.
Variable Phase OrderVariable fasevolgordeDe volgorde van fases of rondes kan variëren of aangepast worden gedurende het spel.
Variable Player PowersVariable spelerkrachtenSpelers hebben verschillende speciale krachten of opties die ze kunnen gebruiken gedurende het spel.
Variable Set-upVariable opstellingHet spel kan op verschillende manieren worden opgezet, met verschillende elementen of regels.
Victory Points as a ResourceOverwinningpunten als resourceOverwinningpunten kunnen worden gebruikt als een soort resource om acties te ondernemen of voordeel te behalen.
VotingStemmenSpelers stemmen over bepaalde beslissingen of acties.
Worker PlacementArbeidersplaatsingSpelers plaatsen arbeiders op specifieke posities op het spelbord om acties te ondernemen of voordeel te behalen.
Worker Placement with Dice WorkersArbeidersplaatsing met dobbelstenenSpelers gebruiken dobbelstenen om te bepalen welke arbeiders ze kunnen plaatsen op het spelbord.
Worker Placement, Different Worker TypesArbeidersplaatsing, verschillende arbeiderstypesSpelers hebben verschillende soorten arbeiders die ze kunnen plaatsen, elk met hun eigen kwaliteiten of beperkingen.
Zone of ControlZone van controleSpelers hebben controle over bepaalde gebieden op het spelbord, en kunnen dit gebruiken om andere spelers te beïnvloeden of tegen te houden.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *