Hoe speel je Wingspan Automa?
De Wingspan Automa is de Solo variant om Wingspan in je eentje te spelen. De Automa is een kunstmatige tegenstander waar je tegen kunt spelen wanneer je meer zin hebt in een rustig avondje dan wanneer je een hoop mensen over de vloer krijgt.
Al jaren spelen mensen spellen voor 1 persoon. Denk bijvoorbeeld aan Patience. Hierdoor is het niet vreemd dat steeds meer bordspellen ook 1 speler varianten ontwikkelen. Wingspan is er 1 van. Ik had nog niet eerder een bordspel met 1 spelervariant gespeeld, en ik was aangenaam verrast.
Helaas is het regelboek voor de Wingspan Automa wat verwarrend. Hierdoor wou ik graag helderheid creëren en de spelregels in duidelijke taal, stap voor stap, nog eens uitleggen. Ik leg het spel hier op een manier uit zodat ook mensen die geen Wingspan met meer spelers hebben gespeeld het ook kunnen begrijpen.
De Automa Componenten
Voor het spelen met de Automa heb je de volgende kaarten:
- 10 Automa kaarten (+1 expertkaart “Automubon-genootschap”, voor een hogere moeilijkheidsgraad)
- 2 einde ronde doelkaarten
- 2 overzichtskaarten “Automa acties”
- 1 Rondenspoor kaart
De Automa Set-up
Schud de Automa kaarten en leg deze ondersteboven op tafel. Wij raden voor de eerste paar spellen aan om de Automubon expertkaart eruit te laten.
Plaats de Rondenspoor kaart naast deze stapel, met Ronde 1 en Ronde 2 omhoog en zorg ervoor dat de Pijl van Ronde 1 naar rechts wijst.
Schud de bonuskaarten en leg de bovenste kaart open. Als deze kaart geen “X% van de kaarten” bevat, leg deze dan af en pak een nieuwe kaart.
Ook de kaarten: “Broedmanager” & “Achtertuinvogelaar” leg je altijd af.
Wanneer de Automa een bonuskaart heeft schud je alle kaarten die je af hebt gelegd weer door de stapel heen.
- Leg de Einde Ronde doelenkaart met de groene kant naar boven, en leg hier willekeurig 4 doelen op.
- Leg de Einde Ronde Doel Scoringskaarten van de Automa met Ronde 1 naar boven op tafel.
- Geef de Automa alle actieblokjes van 1 kleur.
Kies een moeilijkheidsgraad voordat je begint. De Wingspan Automa komt met 3 moeilijkheidsgraden: Eenvoudig, Gemiddeld en Moeilijk. Het verschil tussen deze 3 levels leg ik uit bij de puntentelling.
Als laatste leg je de overzichtskaarten van de Automa-acties zo neer dat je deze gemakkelijk kunt lezen.
Deze kaarten geven duidelijkheid wat een Automa Actie ook al weer deed.
Je eigen set-up
Je zet het spel voor jezelf klaar zoals normaal. Dit houd het volgende in:
- Leg een spelersbord klaar.
- Kies een kleur actieblokjes.
- Deel jezelf 2 bonuskaarten.
- Deel jezelf 5 vogelkaarten en geef jezelf 1 van elk voedselfiche.
- Kies 1 van de 2 bonuskaarten en leg de andere af.
- Kies een combinatie van 5 vogelkaarten en voedselfiches.
- Leg overgebleven voedselfiches terug in de voorraad en leg de overgebleven vogelkaarten af.
- Gooi alle dobbelstenen in het vogelhuisje
- Leg 3 vogelkaarten open in de vogelhouder.
Gameplay & de beurt van de Automa.
Jij bent altijd als eerste aan de beurt. Je speelt je beurt zoals normaal:
- Je legt een actieblokje neer.
- Voert de actie van het leefgebied uit (of speelt een vogel)
De beurt van de Automa
Je draait 1 Automa kaart om en legt deze op de Rondenspoor Kaart. De Rondespoor Kaart doet eigenlijk niets meer dan aanwijzen in welke ronde je zit, en naar welk symbool je moet kijken.
Op het voorbeeld hiernaast staat bijvoorbeeld dat in Ronde 1, de Automa 1 ei legt.
Je legt het ei bij de Automa neer en hiermee is de beurt van de Automa afgelopen.
Er kunnen verschillende symbolen staan op de Automa kaart, elk heeft zijn eigen actie. Hieronder zie je een overzicht van elke actie:
Trek kaarten
- Leg de 3 open vogelkaarten uit de vogelhouder af.
- Trek 1 dichte vogelkaart en leg deze gesloten bij de Automa.
- Vul de vogelhouder weer aan.
Speel een vogel
- Je bekijkt de 3 open vogelkaarten in de vogelhouder.
- Je kijkt of er vogels zijn die aansluiten bij de bonuskaart van de Automa.
- Je pakt alle vogels die aansluiten en legt de vogel met de hoogste punten open bij de Automa.
- Leg de overige kaarten die je hebt gepakt af.
- Vul de vogelhouder weer aan.
Als er geen vogels zijn die aansluiten op de bonuskaart blijven alle open vogels liggen. In plaats hiervan pak je een vogel van de dichte stapel en leg deze gesloten bij de Automa.
Eieren leggen
Voor elk ei op de Automa kaart leg je 1 ei bij de Automa neer.
De Automa hoeft geen open vogels te bezitten om eieren te ontvangen. Ook heeft de Automa geen ei limiet.
Voedsel pakken
Bekijk de voedsel volgorde op de Automa kaart. bekijk welk meest linker voedsel icoon er in het vogelhuisje ligt. Pak hiervan ALLE dobbelstenen en haal deze uit het vogelhuisje.
Je hoeft geen voedselfiches te pakken. Deze heeft de Automa niet nodig. De Automa verwijderd voedsel uit het vogelhuisje om jou dwars te zitten en het spel te laten draaien.
Wanneer de Automa voedsel pakt en er ligt maar 1 voedselsoort in het vogelhuisje, dobbelt de Automa altijd eerst voordat hij dobbelstenen pakt.
Laaste Automa acties
Als laatste kan er nog een extra actie staan voor de Automa. Dit kan een blokje zijn, een blokje met een kruis, of ‘activeer alle roze eigenschappen’.
Een blokje:
Plaats 1 blokje naast het einde ronde doel. Elk blokje telt voor 1 punt bij de Einde-Ronde telling.
Een blokje met een kruis:
Verwijder 1 blokje dat naast het einde ronde doel ligt. Wanneer hier geen blokje ligt, gebeurt er niets.
Activeer roze eigenschappen
Activeer alle roze eigenschappen van vogels op jouw spelerstableau.
Jouw 2e beurt en verder
Na de Automa beurt speel je gewoon weer verder. Alle eigenschappen die iets vertellen over ‘de andere spelers’ zijn altijd in jouw voordeel.
Bijvoorbeeld, als je een actie activeerd die zegt: De speler met de minste vogels in het watergebied pakt 1 kaart. De Automa wordt in dit geval altijd gezien als het hebben van meer watervogels. Jij mag dus 1 kaart pakken.
Een ander voorbeeld: Alle spelers pakken 1 worm uit de voorraad. De Automa pakt nooit grondstoffen. Jijj mag gewoon een grondstof voor jezelf pakken.
Doordat jij altijd de eerste zet doet in een ronde, speelt de Automa altijd de laatste zet. Jij en de Automa spelen evenveel beurten. Vergeet deze niet nadat jij je laatste blokje hebt geplaatst!
Einde ronde
Aan het einde van de ronde wordt de score geteld van het Einde-Ronde doel.
De punten van de Automa wordt door 2 dingen bepaald:
- Het aantal blokjes naast het Einde-Ronde doel
- De Einde-Ronde Scoringskaart.
Je kijkt waar het einde ronde doel op de scoringskaart staat. Zoals hieronder te zien, start de Automa met 2 punten. Hier tel je het aantal blokjes bij op. In dit geval 1. De Automa heeft dus zogenaamd ‘3 vogels op zijn speelbord’.
De groene kant van de scoringskaart wordt zoals normaal uitgespeeld. Voor wie nog niet met de groene kant heeft gespeeld: Het gaat hier om wie het vaakst aan de voorwaarden heeft voldaan.
Als jij bij het vorige voorbeeld totaal 2 vogelkaarten hebt gespeeld, dan heeft de Automa meer (3). Zet een blokje van de Automa op het eerste veld, en zet het jouw eigen blokje op het 2e veld.
Houd er wel rekening mee dat jij en de Automa op z’n minst 1x aan de voorwaarde moet voldoen om punten te scoren. In dit geval moet je dus minstens 1 vogelkaart op je bord hebben liggen. Als jij of de Automa niet aan de voorwaarde voldoet, kom je niet op plek 2 te staan, maar op het ‘0 punten’ vlak.
Als je gelijk scoort met de Automa plaats je beide het blokje op de eerste plaats.
Leg alle blokjes die naast de Einde-Ronde Doelen liggen weer terug in de voorraad van de Automa.
Het Automa Deck
Er zit elke ronde 1 kaart in het Automa deck, welke zegt: “Verwijder deze kaart na ronde X” (X = 1, 2 of 3).
Haal deze kaart uit het Automa deck en schud de kaarten. Leg deze opnieuw gesloten neer.
Draai de Rondespoor kaart zo dat de volgende ronde nu het pijltje naar rechts wijst.
Einde Ronde
Leg de Einde Ronde Scoringskaart van de volgende ronde klaar.
Elke ronde begint de Automa met steeds meer punten om bij het Einde Ronde Doel te scoren.
Set-up voor de volgende ronde
Hierna maak je het speelbord klaar voor de volgende ronde als normaal.
- Je haalt al je actieblokjes terug.
- Je legt alle vogelkaarten in de vogelhouder af en vervangt deze.
Einde spel
Na de 4e ronde is het spel afgelopen. Pak het scoreblok erbij. Op de achterkant van het normale scoreblok vind je de Automa scoreblok. Je eigen punten scoor je zoals normaal. Je telt de volgende punten:
- Vogelkaarten (het puntenaantal naast het veertje)
- Bonuskaarten
- Einde ronde doelen
- 1 punt per ei
- 1 punt per voedsel op kaarten
- 1 punt per weggestopte kaart
De Automa verdiend GEEN punten voor het volgende:
- Bonuskaarten
- Voedsel op kaarten
- Weggestopte kaarten
De bonuskaart levert de Automa dus geen punten op. Deze is alleen bedoeld om open vogelkaarten te pakken uit de vogelhouder.
Wel krijgt de Automa punten voor het volgende:
- Vogelkaarten die open liggen (het puntenaantal naast het veertje)
- Einde ronde doelen
- 1 punt per ei
- Dichte vogelkaarten
De hoeveelheid punten die dichte vogelkaarten opleveren, verschillen per moeilijkheidsgraad die je hebt gekozen. De punten die je hieronder zien, is per dichte kaart. Bijvoorbeeld 3 punten per dichte kaart in een Makkelijk spel.
- Makkelijk: Eaglet: 3 punten
- Normaal: Eagle: 4 punten
- Moeilijk: Eagle-Eyed Eagle: 5 punten
Wanneer je hoger scoort dan de Automa heb je gewonnen. Je kunt ervoor kiezen om een volgend potje een hogere moeilijkheidsgraad te proberen. Of je voegt de Automubon Genootschap kaart toe aan het Automa Deck.
Tijdens een gelijke stand bekijk je in een spel met meer spelers wie het meeste voedsel overheeft. De Automa heeft aan het einde altijd 2 denkbeeldige voedselfiches over.
Wanneer je dus gelijk scoort met de Automa en je 3 of meer voedselfiches hebt, heb je gewonnen.
Ik hoop dat deze uitleg meer duidelijkheid heeft gegeven en je nu kunt starten met het spelen van de Automa. Heb je nog vragen? Stel deze dan hieronder of op onze Instagram.
Ben je nog op zoek naar zo’n handig ei- en voedsel organizer? Bekijk dan onze Etsy!