Wingspan: Review & uitleg

Bij Wingspan speel je als vogelliefhebbers en probeer je zoveel mogelijk punten te verdienen door de beste vogels in je opvangcentrum te verzamelen. Verzamel je voedsel, eieren en vogels in verschillende leefgebieden om zo veel mogelijk punten binnen te halen. Elke vogel in een leefgebied breidt een ketting van combinaties uit die je kan uitvoeren. Tijdens een potje Wingspan heb je in je beurt de keuze om 1 van de volgende acties uit te voeren: Pak dobbelstenen uit het vogelhuisje om voedsel te verzamelen, lever voedsel in om vogelkaarten te spelen, leg eieren op je vogelkaarten of trek nieuwe vogelkaarten van de stapel die meer dan 150 unieke vogels bevat.

Wingspan is een bordspel die voor veel bordspelliefhebbers interessant is. Zowel casual als hardcore bordspel spelers kunnen zich vermaken met dit spel dat makkelijk te begrijpen is, maar ook wat diepgang en strategie bij komt kijken. De vogelkaarten zijn erg mooi en ook nog een beetje informatief. Bij Wingpsan krijg je 5 spelertableaus, 170 vogelkaarten, bonuskaarten, voedselfiches, houten dobbelstenen, een dobbeltoren, doeltegels en een scoreblok. Van de kwaliteit van het speelmateriaal valt niets op aan te merken. Bij het spel zitten alleen plastic bakjes voor de eieren of tokens die wij zelf niet zo handig vinden. Wij gebruiken daar dus ook een game upgrade voor.

Hoe zet je Wingspan klaar?

Leg alle eieren en voedsel als algemene voorraad. Zet het vogelhuisje-dobbeltoren in elkaar en leg de dobbelstenen erbij. Leg 4 doelen willekeurig op het doelentableau. Schud de vogelkaarten en open er 3 in de vogelhouder.

Geef elke speler 1 spelertableau, 8 actiestenen in zijn kleur, 2 bonuskaarten, 5 vogelkaarten en één van elk voedselfiches.

Iedere speler moet nu kiezen welke vogelkaarten, voedselfiches en bonuskaarten hij behoud. Iedere speler behoud 1 bonuskaart. Voor elke vogelkaart die de speler wil houden moet hij één voedsel terug in de voorraad leggen. Zo start elke speler met een combinatie van 5 bonuskaarten en voedselfiches. Kies een startspeler en geef hem het startspelerfiche.

Hoe speel je Wingspan?

De regels van Wingspan zijn vrij uitgebreid. Het wordt dan ook aangeraden om het spel spelenderwijs te leren. Wingspan bevat ook een snelstart die de eerste 4 beurten van een ronde beschrijven.

Iedere speler mag om de beurt één actiesteen neerleggen. Je kan je actiesteen neerleggen en één van de vier aangegeven acties uitvoeren. Dit zijn; een vogel uit de hand spelen, voedsel pakken, eieren leggen of vogelkaarten trekken. Voedsel pakken, eieren leggen en vogelkaarten trekken wordt uitgevoerd in de 3 verschillende gebieden; bos, weide en moeras. Als je je actiesteen hier neerlegt, leg je deze op het meest linker veld zonder kaart.

In het begin zal elke locatie nog leeg zijn. Maar verder in het spel activeer je steeds krachtigere acties. Je actiesteen verplaatst na de actie uitgevoerd te hebben naar links. Komt deze langs gespeelde vogelkaarten met een bruine eigenschap, dan mag je de actie die erop beschreven staat uitvoeren. Wanneer de actiesteen het meest linker veld heeft bereikt, is je beurt voorbij. De kleur van de vogeleigenschap bepaalt wanneer deze wordt uitgevoerd. Zo worden bruine eigenschappen geactiveerd door een actiesteen, worden witte eigenschappen meteen uitgevoerd zodra je deze kaart speelt, en worden roze eigenschappen tussen beurten door geactiveerd.

Om een vogel uit je hand te kunnen spelen moet je het benodigde voedsel hebben. Je plaatst je actiesteen boven het veld waar je de vogel wil plaatsen (dit moet altijd het meest linker lege veld zijn in het gebied waar de vogel leeft) en levert het voedsel in bij de algemene voorraad. Ook leg je eventuele eieren af als dit staat aangegeven.

Een andere actie die je zou kunnen uitvoeren is het pakken van voedsel. Je legt je actiesteen in het bos en pakt het aantal dobbelstenen uit de dobbeltoren gelijk aan het aantal afgebeeld in het bos. Je mag nu deze grondstoffiches pakken. Als de dobbeltoren leeg is, of als er nog maar 1 voedselsoort in ligt, mag je alle dobbelstenen opnieuw dobbelen voordat je pakt. Hierna verplaatst je de actiesteen naar links en voert alle vogeleigenschappen uit.

Hetzelfde geldt voor de actie eieren pakken in de weide. Je plaatst je actiesteen, pakt de hoeveelheid eieren die staat aangegeven en legt deze op een vogelkaart in je volière, en verplaatst de actiesteen naar links en activeert eventuele bruine vogeleigenschappen.

Wanneer je vogelkaarten wil pakken in het moeras leg je hier je actiesteen neer. Je pakt het aantal kaarten dat staat aangegeven uit de vogelhouder of van de dichte stapel. Pas wanneer de speler klaar is met kaarten trekken, word de open vogelhouder bijgevuld. Ook hier verplaats je de actiesteen naar links en activeer je bruine eigenschappen.

De eigenschappen van de vogels lopen uiteen. Sommige kaarten leveren extra voedsel of eieren op. Roofvogels en zwermvogels hebben vaak een effect waarbij je een dichte kaart mag bekijken, en als de vogel klein of groot genoeg is, mag deze onder de roofvogel worden gelegd. Weggestopte kaarten leveren aan het einde extra punten op. Sommige vogels met witte eigenschappen zorgen ervoor dat jij extra bonuskaarten mag pakken. Andere vogels bewaren fiches op de vogelkaart die ook weer punten waard zijn.

Dit zijn enkel wat voorbeelden want de eigenschappen van de vogelkaarten zijn enorm divers. Aan het einde van elke ronde wordt er gekeken naar het doelentableau. Iedere speler legt hier 1 actiesteen neer en wie (het beste) aan de voorwaarden voldoet, krijgt hier punten. Zo speel je elke ronde met 1 actiesteen minder. Maar doordat je steeds meer vogels in je volière hebt, stapelen de effecten zich al snel op.

Aan het einde van de 4e ronde is het spel voorbij. In Wingspan telt bijna alles mee bij de puntentelling. Vogelkaarten, persoonlijke bonussen, het doelentableau, eieren, weggestopte kaarten & fiches op vogelkaarten leveren allemaal punten op. De speler met de meeste punten heeft gewonnen.

Spelvariant – de Automa

De Automa is een spelvariant om Wingspan in je eentje te spelen. Zoals iemand vroeger een potje solitair speelde, eerst fysiek en later op de computer, worden er nu ook steeds vaker spellen uitgegeven met een solo variant. In de solo variant speel je tegen de Automa. Je kunt verschillende moeilijkheidsgraden kiezen en het doel is natuurlijk de Automa te verslaan. Maar je kunt je score bijhouden en er een sport van maken om je eigen persoonlijke records te verslaan.

Je speelt dit spel om de beurt. Je eigen beurt ziet er vrijwel hetzelfde uit als het normale spel. Daarna is het de beurt van de Automa. Je draait een Automa kaart om waarop één of meerdere acties staan afgebeeld. De Automa speelt zonder spelertableau en de beurt is vrij vlot voorbij waardoor het makkelijk wegspeelt. Dit herhaal je tot het einde van de ronde, dan worden de doelen bekeken en geteld en gaat de volgende ronde weer in. Uiteindelijk worden beide punten geteld en je hebt uiteraard gewonnen wanneer je de Automa verslaat.

Wingspan Review

Wij gaan heel eerlijk zijn, wij hebben een jaar lang grappen gemaakt over Wingspan voordat we hem zelf kochten. Want een bordspel over vogels, dat brengt het nerd gehalte wel gevaarlijk hoog (Het spijt ons heel erg vogelliefhebbers). Maar we hoorde zoveel positieve reacties op het spel, dat we ons er toch aan waagde. Én, we hebben geen spijt.

Wingspan is een bordspel die voor veel bordspelliefhebbers interessant is. Zowel casual als hardcore bordspel spelers kunnen zich vermaken met dit spel dat makkelijk te begrijpen is, maar ook wat diepgang en strategie bij komt kijken.

In de doos zaten plastic bakjes die wij niet zo handig vonden. In plaats hiervan gebruiken wij onze Wingspan Organizer (te vinden in onze Etsy shop😉).

Ondanks dat Wingspan niet snel verveeld, hebben wij al snel de Europa uitbreiging gekocht. Gewoon omdat Wingspan echt een favoriet is geworden. Onlangs hebben wij ook de uitbreiding Oceanië gekocht maar we zijn er nog niet aan toegekomen om deze te spelen.

Uitbreidingen

Europa

De Europa-uitbreiding van Wingspan voegt 81 nieuwe vogels uit Europa toe aan het spel. Waaronder vogels met een nieuwe blauwe eigenschap: De ‘einde ronde’ eigenschap.  Je krijg je 5 nieuwe bonuskaarten en 5 nieuwe doeltegels om het spel te variëren. Ook krijg je 4 nieuwe automakaarten om de 1-speler versie van Wingspan wat op te schudden. Daarnaast krijg je extra eieren in een nieuwe kleur, voedseltokens, een extra scoreblok en een extra kaartenhouder.

Oceanië

De Oceanië-uitbreiding voegt ook weer 95 nieuwe vogelkaarten toe. Het grootste verschil in deze uitbreiding zijn de nieuwe spelertableaus en voedselsoort. Hierdoor worden een hoop nieuwe strategieën mogelijk. Bij Oceanië krijg je ook nieuwe dobbelstenen bonuskaarten, doelentegels, automakaarten, en eieren.

Conclusie

Wingspan staat makkelijk in onze top 5 bordspellen. Het is mooi, doordacht, strategisch & herspeelbaar. Op het moment van schrijven is een 3e uitbreiding al aangekondigd en ik kan met zekerheid zeggen dat het niet lang hoeft te duren voordat we die gekocht hebben.

Wingspan: niet alleen voor vogelspotter nerds maar ook gewoon voor nerds zoals jij en ik.

Jullie zijn vogelliefhebbers – onderzoekers, vogelaars, ornithologen en verzamelaars – die op zoek zijn naar het ontdekken en aantrekken van de beste vogels in jullie netwerk van natuurreservaten. Elke vogel verlengt een reeks krachtige combinaties die richt op de belangrijke aspecten van groei.

– Stonemaier Games

Vergelijkbare berichten