Tiny Towns: Review & uitleg

Tiny Towns is een puzzelspel. Iedere speler heeft een bord met 4×4 vakjes. Om de beurt kiezen de spelers 1 grondstof. De grondstof die genoemd word, moet door ALLE spelers gepakt worden. Deze grondstof leg je op 1 van de 16 vakjes. Zodra je de juiste grondstoffen in het juiste patroon hebt gelegd, mag je deze blokjes weghalen en op 1 van die locaties een gebouw neerzetten. 

Maar doordat je maar 16 vakjes hebt, en je niet altijd de grondstof krijgt die je wil, liggen blokjes al snel in de weg voor de patronen die je wil maken. Ook gebouwen nemen een vakje in beslag waar geen grondstof meer neergelegd mag worden en zitten je later in het spel in de weg.

Elk gebouw heeft een bepaalde eigenschap. De meeste gebouwen leveren punten op maar sommige hebben een andere functie. Een boederij levert bijvoorbeeld geen punten op. Deze heb je echter wel nodig om cottages te voeden. En cottages zijn alleen punten waard als ze gevoed worden.

Elk spel word gespeeld met 7 gebouwen: blauwe, zwarte, rode, groene, gele, grijze, en oranje. Het soort gebouw vershchilt per potje. Zo kunnen oranje gebouwen in het ene potje een abdij zijn, en in het andere potje een kapel, tempel of klooster. Zo heeft het oranje gebouw elke keer een ander patroon nodig om hem te bouwen, maar heeft het ook elke keer een andere eigenschap.

Tiny Towns heeft in totaal 25 gebouwenkaarten, en zo blijft het spel afwisselend en uitdagend. Naast deze gebouwen die iedere speler kan bouwen, krijgt elke speler 1 monumentkaart. Elk monument heeft een uniek patroon en eigenschap, waardoor de strategie van 2 spelers ook niet altijd hetzelfde is.

Hierdoor zit je soms flink in de problemen wanneer iemand wéér een grondstof noemt waar je bordje al vol mee ligt en je er niets mee kan. Maar daar zit ook de tactiek. Hoe goed kan jij je strategie spelenderwijs aanpassen? En kies tactisch je grondstof, wanneer het jouw beurt is om te kiezen. Want help je er je medespeler mee? Of weet je eigenlijk 99% zeker dat als jij hem niet kiest, je buurman deze grondstof kiest. Op deze manier hoef jij je beurt niet te verspillen. Want zoals ik zei: Als een grondstof genoemd word, moeten ALLE spelers deze grondstof pakken.

Als je niet zo fan bent van deze manier van spelen is er nog een variatie op de spelregels. Zo zitten er kaarten bij waarvan er elke keer 1 omgedraaid dient te worden. Hierop staat de grondstof die iedereen moet pakken. 

Hoe zet je Tiny Towns klaar?

Iedere speler krijgt een spelersbord. Leg de grondstoffenblokjes en houten gebouwen als algemene voorraad op tafel. Sorteer de gebouwenkaarten per kleur. Kies van elke kleur 1 gebouwenkaart of pak deze willekeurig. Leg deze open op tafel neer. Een spel word altijd met cottages gespeeld. Schud hierna de monumentkaarten en geef iedere speler 2 monumentkaarten en 1 houten monument. Iedere speler kiest 1 van de 2 monumentkaarten om te behouden. Stop de overige monumentkaarten en houten monumenten terug in de doos. Kies een startspeler en geef deze de houten hamer, deze speler is nu de bouwmeester.

Hoe speel je Tiny Towns?

De bouwmeester noemt 1 van de 5 grondstoffen; Hout, graan, baksteen, glas en steen. Iedere speler MOET deze grondstof pakken en deze op 1 van de 16 lege vakjes op zijn spelersbord plaatsen. Spelers doen dit tegelijkertijd. Wanneer alle spelers hun grondstof hebben neergelegd word de hamer doorgegeven aan de speler links en mag deze nu een grondstof noemen. 

Wanneer de grondstoffen van een speler het patroon uitbeeld wat overeenkomt met het patroon van een gebouw, mag de speler ervoor kiezen om deze grondstoffen uit zijn stad te halen en een gebouw neer te zetten. Een gebouw mag alleen geplaatst worden op een locatie waar ook een grondstof lag voor het bestreffende gebouw. Patronen mogen gespiegeld en gedraaid zijn, zolang de grondstoffen in de juiste volgorde liggen.

Een speler mag er elk moment voor kiezen om een gebouw te bouwen. Je kunt grondstoffen dus ook laten liggen voor een ander doeleinde. Ook kun je meerdere gebouwen tegelijk bouwen. Je kunt een grondstof alleen wel maar voor 1 gebouw gebruiken. Zodra je dit gebouw bouwt, word deze namelijk weggehaald.

Het spel word zo verder gespeeld. Wanneer spelers speciale acties mogen uitvoeren (dit gebeurd vaak bij zwarte gebouwen of monumenten) word dit gedaan zoals de gebouwenkaart aangeeft.

Wanneer je geen plek meer hebt in je stad om grondstoffen neer te leggen, en je kunt deze niet meer inwisselen voor gebouwen, ben je uit het spel. Je zult dan ook geen bouwmeester meer zijn en kunt geen grondstoffen meer noemen. Je kunt dus nog wel grondstoffen noemen zolang je lege vakjes hebt in je stad, ook al weet je dat je geen gebouwen meer zult kunnen bouwen.

Als er nog 1 speler over is, speelt deze verder als bouwmeester en speelt door totdat ook hij niet meer verder kan. Het spel is dan voorbij en de punten worden geteld. Overgebleven grondstoffen worden uit de steden verwijderd en elk leeg vakje is -1 punt waard. Tel de punten bij elkaar op op het scoreblok en de speler met de meeste punten wint.

Spelvariant

Tiny Towns bevat een spelvariant waarbij spelers niet bepalen welke grondstoffen er gepakt worden. Deze variant noemen ze ‘het gemeentehuis’. Hierbij wijs je een burgemeester aan welke de grondstofkaarten die bij het spel worden geleverd omdraait. Deze kaart geeft aan welke grondstof door iedereen gepakt moet worden. Er zitten 15 kaarten bij, deze worden geschud en er worden er 5 afgelegd. De burgemeester draait er 1 om, en deze grondstof word door iedereen in zijn of haar stad geplaatst. Hierna draait de burgemeester er nog 1 om. Elke keer wanneer er 2 kaarten zijn omgedraaid krijgt iedereen een vrije keuze. Hierbij mogen de spelers afzonderlijk van elkaar een grondstof kiezen. En zo gaat dit het hele spel door.

Tiny Towns bevat ook een solo variant die gespeeld word met de gemeentehuiskaarten. Het café, de bank, Fort Ironweed en de Uitkijktoren worden doen nooit mee in de solovariant. De voorbereiding voor deze variant is gelijk aan het normale spel. Hierna schud je de gondstofkaarten en draai je er 3 om. Je kiest 1 van de 3 kaarten, pakt deze grondstof en legt de kaart onderop de stapel. Vul hierna de 3 kaarten aan en speel het spel zoals gebruikelijk. Het doel is hierbij om een zo hoog mogelijke score te behalen en je vorige scores te verbeteren.

Tiny Towns review

Net als andere puzzelspellen moet je ervan houden. Een beetje je brein breken over waar je de grondstoffen neer gaat leggen, en 5 stappen vooruit denken waar je gebouwen gaat neerzetten. Wij vinden dat wel leuk, en Tiny Towns is een goede toevoeging aan onze spellenkast.

Ook ben je met Tiny Towns vooral gericht op je eigen spelersbordje, en je eigen doelen. Dit word een beetje gevarieerd doordat je ook moet opletten welke grondstoffen je tegenstanders zullen kiezen. Maar veel interactie zit er niet tussen spelers. Alhoewel sommige monumenten hier ook wel weer een leuke draai aan geven. 

Mocht je dus van puzzelspellen houden, dan is Tiny Towns echt een aanrader. Weet je niet of puzzelspellen iets voor jou zijn? Dan is Tiny Towns ook een goede om mee te beginnen. Er zit genoeg variatie in het spel, en ook genoeg tactische keuzes om spelenderweg te maken.

Uitbreidingen

Tiny Towns heeft 2 uitbreingen op het moment: Tiny Towns: Voorspoed & Tiny Towns: Experts. 

Tiny Towns: Voorspoed voegt munten toe aan het spel. Je krijgt 1 munt wanneer je 2 of meer gebouwen tegelijkertijd bouwt en kunt dit geld weer uitgeven om een grondstof naar keuze te pakken. Bij Voerspoed zitten 12 nieuwe gebouwenkaarten en 12 nieuwe monumenten om het spel wat op te schudden.

Bij Tiny Towns: Experts krijg je dierenfiguren bij de uitbreiding. Deze dieren staan op je spelersbord en verplaatsen wanneer zij op een veld staan waar je een grondstof neer legt. Wanneer zij op een veld staan waar jij een laatste grondstof van een patroon neer legt, en een gebouw bouwt, zullen de dieren als arbeider aan de slag gaan in het gebouw. Op deze manier kun je speciale vaardigheden activeren en meer punten verdienen. Ook krijg je bij deze uitbreiding 18 nieuwe gebouwenkaarten en 5 nieuwe monumenten.

Daarnaast is ook hetvolgende voor Tiny Towns beschikbaar:

Conclusie

Tiny Towns is een leuk puzzelspel met voldoende diepgang, tactiek en variatie. Tiny Towns is in ieder geval een aanrader voor een ieder die van puzzelspellen houd. Een voordeel van Tiny Towns is dat je het zelfs tot 6 personen zou kunnen spelen, zonder dat het veel te lang gaat duren. Ook leg je Tiny Towns vrij vlot op tafel waardoor je snel kan starten. Je kunt met de mini-uitbreiding: bomen en het promoset al voor een paar euro nog meer variatie brengen in je Tiny Towns spel.

 

Je bent de burgemeester van een klein stadje in het bos, waar de kleinere wezens van het bos een samenleving hebben gecreëerd. Dit nieuwe land is klein en de middelen zijn schaars – je neemt wat je kunt krijgen en zegt nooit nee tegen grondstoffen. Plan slim en bouw een bloeiende stad, maar bouw het niet vol met niet te gebruiken grondstoffen! Wie de meest welvarende Tiny Town  bouwt, wint!

– White Goblin Games

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *