Everdell: Review & uitleg

Waan je met 2 tot 4 spelers in een sprookjesachtige wereld en probeer je stad in de Everdell vallei op te bouwen, te ontwikkelen en voor te bereiden op de winter! Zet jouw arbeiders aan het werk en verzamel takken, hars, kiezelstenen en bessen om gebouwen en boswezens aan jouw stad toe te voegen. Everdell is een leuk spel met mooi artwork wat en genoeg diepgang bied. Everdell is makkelijk te leren en bied veel variatie. Everdell heeft aan de andere kant ook wat onhandig te lezen handkaarten en een boom op het speelbord die soms wat in de weg staat. Toch raad ik dit spel aan. De voordelen van Everdell wegen veel zwaarder dan de paar nadelen van het spel.

Hoe zet je Everdell klaar?

Je plaatst het speelbord op tafel, zet de Ever Tree in elkaar en plaatst deze bovenaan het speelbord.

• Leg de grondstoffen langs de oever van de rivier.
  • Leg de puntenfiches en bezetfiches naast het speelbord.
  • Schud de boskaarten en leg 3 boskaarten neer met 2 spelers, of 4 boskaarten met 3 of 4 spelers, op de open velden in het bos.
  • Leg alle gebeurtenistegels naast de rivier.
  • Schud de gebeurteniskaarten en leg er 4 open op de onderste bladeren van de Ever Tree.
  • Schud alle boswezens en gebouwenkaarten en leg er 8 open in de weide. Leg de overige kaarten in een stapel onder de Ever Tree.
  • Elke speler kiest een kleur en neemt 2 arbeiders in die kleur. Voor elke speler komt er ook 4 arbeiders te staan op de bovenste bladeren van de Ever Tree. 1 bij de lente, 1 bij de zomer, en 2 bij de herfst.
  • De startspeler krijgt 5 kaarten, de speler hierna 6, de 3e speler krijgt 7 kaarten enzovoort.

Hoe speel je Everdell?

In elke beurt mag je 1 actie uitvoeren, waarna de speler links van jou aan de beurt is. Hierbij heb je de keuze uit: Een arbeider plaatsen, een kaart spelen, of je voorbereiden op het volgende seizoen. Je begint met maar 2 arbeiders, dus de mogelijkheden in het begin van het spel zijn meteen beperkt. Soms verbaasd het mij wel hoeveel je soms nog kan doen in het eerste seizoen.

Arbeiders kun je op verschillende plaatsen op het speelbord plaatsen. Vaak krijg je hier grondstoffen of kaarten voor terug. Deze grondstoffen kun je weer inleveren om kaarten uit je hand of uit de weide te spelen. Deze boswezens of gebouwen leg je voor je neer en zijn vanaf dat moment onderdeel van jouw stad. Aan elk gebouw is ook een boswezen gekoppeld. Zoals de Takkenboot en de Kikkerkapitein, de Dokter en de Universiteit, en de Postduif en het Postkantoor. Wanneer jij het gebouw in je stad hebt staan, mag je zonder kosten, het bijbehorende boswezen spelen. Mits je deze kaart in je bezit krijgt of deze in de weide komt te liggen.

Elk gebouw en boswezen heeft unieke eigenschappen die je meer grondstoffen, kaarten of punten op zal leveren. Ook heeft elke kaart een eigen kaarttypen en ik zal hier een paar voorbeelden noemen: Productiekaarten hebben een effect wat meteen in werking gaat zodra je ze in je stad legt. Ook worden deze opnieuw geactiveerd tijdens het voorbereiden op het 1e en 3e seizoen. Reizigerskaarten worden maar eenmalig geactiveerd en daarna nooit meer. En welvaartkaarten hebben geen effect maar leveren vaak veel punten op aan het einde van het spel.

Wanneer je arbeiders op zijn en je kunt geen kaarten meer spelen kun je het seizoen afsluiten. Hiermee pak je alle arbeiders op het bord terug en activeer je de bonus die boven op de Ever Tree staat. De 1e keer krijg je 1 extra arbeider en worden al je productiekaarten geactiveerd. De 2e keer krijg je 1 extra arbeider en mag je 2 kaarten uit de weide in je hand nemen. En de 3e keer krijg je 2 nieuwe arbeiders en mag je weer alle productiekaarten activeren. Voorbereiden op een volgend seizoen is ook een strategische keuze. Soms loont het om dit uit te stellen. Jouw arbeiders nemen plekken op het bord in beslag waar soms niemand anders dan kan staan.

Het fijne aan Everdell is dat de locaties op het speelbord elk spel weer wijzigen. De basislocaties blijven hetzelfde. Maar de boslocaties worden elk spel willekeurig getrokken. Hetzelfde geldt voor de gebeurteniskaarten. Boslocaties geven vaak toegang tot extra grondstoffen of kaarten, en gebeurteniskaarten kunnen een flinke puntenbonus geven.

Het spel is afgelopen wanneer iedereen geen acties meer kunnen of willen uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat vaak niet iedereen tegelijk klaar is. Ook speel je vaak niet allemaal tegelijk in hetzelfde seizoen. Maar wij merken vaak dat het nooit zo heel veel beurten scheelt. Als je stad vol ligt (max 15 kaarten), of je hebt geen arbeiders meer om te plaatsen en niet de grondstoffen om nieuwe gebouwen te bouwen moet je passen. De rest speelt door totdat zij ook hebben gepast en dan begint de puntentelling. Punten verdien je met boswezens en gebouwen, maar ook met speciale gebeurtenissen en tijdens het spel vallen er ook losse punten te verdienen.

Spelvariant

Everdell bied, net zoals veel andere bordspellen op het moment, de mogelijkheid om het spel in je eentje te spelen. Je speelt dan tegen de chagrijnige oude rat Rugwort. Het spel word gelijk opgezet als het 2 speler spel maar er zijn uiteraard aanvullende regels om de A.I. te laten spelen. Voor wie zich heel avontuurlijk voelt kan zich wagen aan een hogere moeilijkheidsgraad. Everdell bied namelijk 3 niveaus waarin je het tegen Rugwort kan opnemen.

Everdell review

Everdell is een goed spel. Laten we dat voorop stellen. Zo won het in 2021 nog de Nederlandse Spellenprijs. En ik vind dat ook terecht, het spel bevat genoeg strategie, afwisseling en unieke   bordspel aspecten. Ook is geluk niet alles in dit spel en dat geeft altijd wel een mooie balans. Maar dat betekend niet dat ik het spel perfect vind.

Mijn grootste frustratie: Het speelbord. Het is groot en er staat een enorme boom op! Wij hebben op het moment een smalle tafel, zeg 80 tot 90 centimeter breed. En dat zorgt ervoor dat je niet zoveel ruimte overhoud om 15 kaarten in je stad neer te leggen. Daarbij komt die boom dan ook nog eens. Door deze boom kun je het speelbord niet in het midden van de tafel zetten, maar moet je het zo zetten dat alle spelers alles kunnen zien. Wat betekend dat de evenement kaarten op de boom vaak te ver weg liggen voor sommige spelers om ze goed te lezen.

Ook vind ik de kaarten onhandig. Wanneer je de kaarten in een waaier vasthoud is er op de gebouwenkaarten niet te zien welk boswezen erbij hoort. Dit went wel als je het spel vaker speelt, omdat je de kaarten uit je hoofd gaat kennen, maar dit ging gepaard met wat geklungel bij de eerste potjes. Toch wil ik mijn review positief afsluiten. Want Everdell pakken wij toch gewoon elke keer weer uit de kast. Ook ben ik nieuwsgierig naar de uitbreidingen (ondanks dat deze het speelbord nóg groter maken :’D). Het is een leuk spel en dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait.

Uitbreidingen en variaties

Everdell heeft op dit moment 3 Nederlandse uitbreidingen beschikbaar: Bellfaire, Spirecrest en Pearlbrook. Elke uitbreiding voegt een extra stuk aan het speelbord toe. Ik heb ze nog niet gespeeld maar verwacht dat Bellfaire mijn favoriet zal zijn aangezien je het Bellfaire speelbord kunt gebruiken als vervanging van de Ever Tree. Elke uitbreiding brengt weer nieuwe aspecten met zich mee. Bellfaire kan ook gebruikt worden om Everdell te spelen met 5 of 6 spelers.

Je kunt ook je Everdell spel upgraden met Everdell: Glimmergold welke al het bonusmateriaal bezit van de Collector’s editie. Of je kiest ervoor om flink te kunnen opscheppen wanneer je de Everdell: wooden Evertree op tafel zet!

Wanneer je Everdell hebt uitgeprobeerd, of je was al fan dan is er nog meer om naar uit te kijken. Everdell: Newleaf en Everdell: Mistwood zijn uitbreidingen die nog niet in Nederland beschikbaar zijn. Ook zijn er hier en daar kleine expansion packs in het Engels uitgegeven die voornamelijk nieuwe kaarten toevoegen. Ik verwacht alleen dat deze nooit in het Nederlands zullen uitkomen.

Voor wie echt niet genoeg kan krijgen van het artwork van Everdell zijn er ook nog de volgende puzzels en kaartspel beschikbaar:

• Everdell puzzel: Everdell Lane
  • Everdell puzzel: Spirecrest Pass
  • Everdell puzzel: Pearlbrook Depths
  • Everdell puzzel: Bellfaire Festival
  • Everdell Luxe Speelkaarten

Conclusie

Everdell is op het moment groot, en word alleen nog maar groter (vooral het speelbord wanneer je uitbreidingen bezit 😉). Het is een populair spel met een flinke fanbase. Fans van de spelmechanics, van het artwork, het verhaal. Er is bij Everdell gewoon veel wat je kan aanspreken. Ik focus mij vooral echt op het spel; hoe het speelt, hoeveel geluk en strategie komt erbij kijken, en hoe ingewikkeld het is. Daar kan ik bij Everdell alleen maar lof voor hebben. Mijn kritiek zit hem vooral bij de vormgeving. De kaarten en de gigantische boom op het bord. Everdell heeft genoeg wat dat goedmaakt. En als ik lees over de uitbreidingen weet ik dat er nog genoeg te verkennen valt binnen Everdell zonder dat wij ons gaan vervelen.

In de lieflijke vallei Everdell, onder de takken van de Evertree, tussen rondslingerende beekjes en bemoste holten, groeit en bloeit een prachtige beschaving van boswezens. De Evertree neemt je mee door de verschillende seizoenen van het jaar. Het is tijd voor verdere ontwikkeling en jij bent hiervoor aangewezen!

– White Goblin Games

Vergelijkbare berichten