Machi Koro: Review & uitleg

Machi Koro is een vlot kaart en dobbelspel waarin je als burgemeester je kleine stad, bestaande uit een graanveld en een bakkerij, probeert uit te breiden tot de grootste stad in de regio. Dit betekent dat als jij het eerste van de 2 tot 4 spelers een treinstation, winkelcentrum, pretpark en een radiostation hebt gebouwd, je wint. Ondertussen zul je misschien in cafés, kaasfabrieken, en bossen moeten investeren om de concurrentie voor te blijven.

De dobbelsteen bepaald wie er uitbetaald wordt. Maar door slimme investeringen te doen kun je ervoor zorgen dat je bij bijna elke worp wel geld verdiend. Of specialiseer je stad en focus je op een select aantal getallen. Tijdens Machi Koro gooi je in je beurt de dobbelsteen en krijg je de mogelijkheid 1 gebouw te bouwen. De worp bepaald wie er uitbetaald wordt.

Boven in de kaart staat het getal dat gegooid moet worden om de kaart te activeren. De kleur van de kaart bepaald wanneer je uitbetaald wordt. Groene kaarten worden alleen geactiveerd wanneer je zelf het getal gooit. Blauwe kaarten worden altijd geactiveerd, ongeacht wie het gooit. Daarnaast heb je rode kaarten die alleen geactiveerd worden wanneer je tegenspelers ze gooien.

Het doel is de 4 bezienswaardigheden te bouwen. Deze geven vaak ook krachtige bonussen. Zo ben je door het bouwen van het pretpark nog een keer aan de beurt als je dubbel gooit, en kan je elke beurt eenmaal opnieuw gooien als je worp je niet bevalt met een radiostation.

Je gooit de dobbelsteen, koopt een gebouw en je beurt is weer voorbij. Een echt spelletje voor tussendoor dus. Een potje is vaak dan ook 30 minuten of korter. Iedereen waar wij Machi Koro mee gespeeld hebben waren positief over het spel. Wij eerst ook, maar naarmate van tijd gaat het iets vervelen. Maar het is geen duur spel en met de prijs/kwaliteit verhouding in gedachte is het spel het zeker waard. Ook zijn er uitbreidingen beschikbaar die het spel stukken beter maken.

Hoe leg je Machi Koro klaar?

Iedere speler krijgt 3 munten en 6 startkaarten; de 4 bezienswaardigheden worden gesloten neergelegd en de bakkerij en het graanveld worden open neergelegd. De rest van de 15 soorten gebouwenkaarten worden, per gebouwtype, open neergelegd op tafel.

Hoe speel je Machi Koro?

Een beurt gaat als volgt: De speler die aan de beurt is werpt de dobbelsteen. Alle gebouwen waarvan het getal overeenkomt met het aantal ogen van de worp worden hierdoor geactiveerd. Iedereen begint met een graanveld die je 1 munt geeft zodra er een willekeurige speler 1 gooit. Ook heeft iedereen een bakkerij die de actieve speler 1 munt geeft zodra hij of zij zelf 2 of 3 gooit.

Hierna mag de speler die aan de beurt is één gebouw uit de voorraad bouwen óf zijn bezienswaardigheid bouwen. De speler legt de benodigde hoeveelheid munten af, pakt het gebouw en legt deze in zijn stad. Hierna is de volgende speler aan de beurt.

In het begin wordt er met 1 dobbelsteen gegooid. Hierdoor kan er ook niet hoger dan 6 gegooid worden. Spelers kunnen wel alvast gebouwen kopen die bij een worp van 7 of hoger wordt geactiveerd. Zodra een speler zijn treinstation heeft gebouwd, mag deze speler elke beurt kiezen of hij met 1 of 2 dobbelstenen gooit.

De kleur van de kaart bepaald wanneer je uitbetaald wordt. Groene kaarten worden alleen geactiveerd wanneer je zelf het getal gooit. Zoals de supermarkt, waarmee je 3 munten verdiend wanneer je zelf 4 gooit. Blauwe kaarten wordt geactiveerd altijd geactiveerd, ongeacht wie het gooit. Zo krijgt iedereen die een bos bezit 1 munt zodra er 5 wordt gegooid. Bij zowel groene als blauwe gebouwen geactiveerd worden krijg je munten uit de voorraad.

Rode kaarten worden alleen geactiveerd wanneer je tegenspelers ze gooien. De speler die het getal gooit moet dan munten betalen aan de eigenaar van de rode kaart. Zoals wanneer een café (3) of restaurant (10 of 11) wordt geactiveerd, moet de speler die 3, 10 of 11 heeft gegooid de restauranthouder of café-eigenaar betalen.

Als laatste zijn er nog paarse kaarten. Hiervan mag iedere speler er maximaal 1 per gebouwtype hebben. Deze kaarten geven je bijvoorbeeld de mogelijkheid een kaart te ruilen naar jouw keuze met je tegenstander, geven jou 5 munten van een speler naar keuze, of 2 munten van elke speler.

Het spel wordt gewonnen door de speler die als eerste de 4 bezienswaardigheden heeft gebouwd.

Machi Koro review

Machi Koro is snel, leuk en best goedkoop. Wij hebben het ook regelmatig gespeeld maar toch ging het spel ons vervelen. De geluksfactor is redelijk hoog en er is weinig variatie. Helemaal wanneer je wat vaker met dezelfde spelers speelt valt iedereen een beetje in herhaling. Maar de simpliciteit van het spel verdiend ook wel een pluim. Machi Koro is in 2015 genomineerd voor Speelgoed van het Jaar.

Machi Koro scoort een 6.6 op BoardGameGeek. En ondanks dat wij kunnen zien waarom, vinden wij deze score toch aan de lage kant. Machi Koro heeft namelijk ook uitbreidingen die het spel echt verbeteren, uitdagender en gevarieerder maken.

Uitbreidingen en variaties

Je kunt Machi Koro uitbreiden met de Machi Koro: Haven editie of Machi Koro: Metropool. Beide zijn een goede optie om het spel wat op te frissen. Alhoewel wij wat meer de voorkeur hebben voor Haven.

Daarnaast bracht de uitgever nog Machi Koro: Nacht en Machi Koro: Voetbal uit. Beide basisspellen die op zichzelf te spelen zijn. Ook Machi Koro: Legacy is een op zichzelf staand spel. Met Legacy games speel je door een verhaal waardoor je vaak spelelementen moet aanpassen om verder te kunnen. Hierdoor zijn Legacy games ook maar 1 keer te spelen. Op het moment van schrijven (2021) wordt Machi Koro 2 uitgebracht. Het is nog onbekend wat we hiervan kunnen verwachten maar wij zullen hem zeker halen.

Voor wie gelijk all-in wil gaan zijn ook het basisspel met alle uitbreidingen in 1 pakket te koop:

Conclusie

Machi Koro is een aardig spelletje. Gewoon voor tussendoor. Maar voor de prijs van het spel mag eigenlijk niemand klagen. Wanneer je het spel wat vaker wil spelen zijn de uitbreidingen de place to be. Wij kijken in ieder geval uit naar wat voor uitbreidingen en variaties de uitgevers ons nog meer zullen brengen.

 

“Gefeliciteerd. Je bent gekozen tot burgemeester van de stad. Je kunt direct aan de slag, want de inwoners hebben een flink wensenlijstje: een pretpark, een paar kaasfabrieken en zelfs een tv-station. Dat is een flinke klus gezien het feit dat je stad nu nog uit slechts een graanveld, een bakkerij en een dobbelsteen bestaat.”

– White Goblin Games

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *