De Taveernen van de Oude Stad: Review & uitleg

De Taveernen van de Oude Stad is een spel waarin je als waard een taveerne gaat runnen waarin je probeert zoveel mogelijk gerespecteerde edellieden probeert aan te trekken. Dit doe je door een steeds betere service te verlenen aan je gasten doordat je je taveerne steeds verder uitbreidt. Je gasten en personeel die per ronde in je taveerne komen zitten wordt bepaald door je deck met kaarten die je steeds verder kunt ontwikkelen. Het serveren van je gasten wordt gedaan door middel van de dobbelstenen. Met 4 spelers speel je met 24 dobbelstenen. Het zal dus bijna niet voorkomen dat het getal waar jij naar zoekt niet voorbijkomt. Maar dan komt de keuze, welke gasten kan en wil je bedienen? Gasten leveren namelijk dukaten op waarmee je personeel kan aannemen. Maar dobbelstenen kun je ook inzetten om bier van het huis weg te geven en daarmee nieuwe gasten te lokken.

Taveernen van de Oude Stad speel je in 8 ronde, elk met 7 fases die elke ronde terugkomen. Hierdoor leek het spel in het begin wat ingewikkeld maar het went eigenlijk wel snel. Je taveerne wordt als een puzzel in elkaar gezet. Dit is zo gemaakt zodat wanneer je je taveerne verbeterd, bijvoorbeeld je bieropslag, je de bieropslag kan omdraaien en weer in je taveerne kan plaatsen. Nu kan je in plaats van 2 bier bewaren, 5 bier bewaren voor je volgende beurt. Het spel eindigt na 8 ronden, en de speler met de meeste punten wint. Vaak is dit ook de speler die de meeste edellieden heeft weten te verzamelen.

Bij Taveernen krijg je een stapel gastenkaarten, een stapel personeelskaarten, 4 taveernen, 24 dobbelstenen, 4 bierviltjes en nog wat spelelementen. Je krijgt meerdere onderdelen die je niet tijdens je eerste spel zal gebruiken. Taveernen bevat namelijk 5 modules die elk nieuwe aspecten brengen in het spel.

Ondanks de vele dobbelstenen is er geen storende geluksfactor. Juist de grote hoeveelheid dobbelstenen en het feit dat je elke keer dobbelstenen van een andere speler pakt zorgt dat geluk niet zo’n grote rol speelt. Ik vind dat Taveernen een goede mix heeft van al z’n elementen. Deck-building, dobbelen strategische keuzes maken en geluk.

Hoe zet je Taveernen op?

Leg het kloostertableau met de zomerkant naar boven op tafel en zet de rondeteller naast het eerste veld. Leg 1 kloosterfiche van elke speler op veld 0. Leg per speler 3 bargasten naast het kloostertableau. Leg alle taveernekaarten gesorteerd op tafel. Sorteer deze op kosten van laag naar hoog. Maak een stapel van de gasten die 3 bier kosten en leg deze op tafel. Schud alle overige gasten, leg deze als gesloten stapel ernaast en open 4 kaarten van deze stapel. Leg hier ook de stapel edellieden naast.

Iedere speler neemt een taveerne met de 10 losse delen. Leg de taveerne als een puzzel in elkaar. Zorg ervoor dat de inrichting met het dukaatsymbool omhoog ligt. Iedere speler neemt een kluis- en bieropslagfiche en legt deze op veld 0 van de kluis en de bieropslag. Iedere speler krijgt een bierviltje met 4 witte dobbelstenen. Ook krijgt hij 3 dobbelstenen in zijn eigen kleur.

Iedere speler neemt zijn 7 stamgasten in zijn kleur en voegt hier 1 serveerster, 1 tafel en een bierleverancier aan toe. Schud deze kaarten en leg deze gesloten linksboven naast je tafels. Dit is je begindeck. De speler die als laatste in een kroeg was, krijgt de bierpul en is de startspeler.

Hoe speel je Taveernen van de Oude Stad?

Taveernen heeft verschillende modulen die gespeeld kunnen worden. Wij leggen hier uit hoe de 1e module wordt gespeeld. Het spel wordt gespeeld in 8 ronde, elk bestaand uit 7 fasen. Sommige fases worden individueel gespeeld, terwijl andere fases door alle spelers tegelijk uitgevoerd kunnen worden.

Fase A: De volgende avond in de taveerne

De startspeler verplaatst de maan op het kloostertableau naar het volgende veld. Elke speler krijgt de bonus die bij deze ronde staat afgebeeld. Dit kunnen stamgasten zijn, gratis personeel of een extra dobbelsteen.

Fase B: De taveerne stroomt vol

Deze fase kan door alle spelers tegelijk gespeeld worden. Iedere speler draait kaarten open van zijn deck en legt deze in zijn taveerne. Gasten worden aan tafels geplaatst en personeel op hun aangewezen plek. Je stopt met nieuwe kaarten trekken zodra aan al je tafels gasten zitten. Edellieden houden van gezelschap en mogen als enige gasten bij elkaar aan 1 tafel worden gezet. Als je deck met kaarten leeg is schud je je aflegstapel en ga je door totdat al je tafels vol zitten.

Fase C: De serveerster komt langs

Voor elke serveerster die je nu in je taveerne hebt liggen, mag je 1 dobbesteen van jouw kleur pakken, dobbelen en bij je taveerne neerleggen (met een maximum van 3). Als je een serveerster als vast personeel hebt aangenomen mag je standaard met 1 extra dobbelsteen gooien. Ook deze fase kan door alle spelers tegelijk worden gespeeld.

Fase D: Wat mag het zijn?

Alle speler gooien nu hun 4 witte dobbelstenen tegelijk en leggen deze weer op hun bierviltje. De startspeler kiest 1 dobbelsteen van zijn viltje en legt deze bij zijn taveerne. Met de klok mee doen je medespelers om de beurt hetzelfde. Zodra iedereen 1 dobbelsteen heeft gepakt, worden de bierviltjes met de klok mee doorgegeven. Nu kiest iedereen weer om de beurt een dobbelsteen van dit nieuwe viltje. Deze acties worden herhaald totdat alle dobbelstenen zijn gepakt.

Fase E: Keuzestress

Tegelijkertijd kiezen de spelers nu waar ze hun dobbelstenen willen gaan inzetten in de Taveerne. Je kunt dobbelstenen gebruiken om je gasten te bedienen, dit levert dukaten op en hiermee kun je personeel aannemen of een nieuwe tafel kopen. Je kunt er ook voor kiezen om dobbelstenen in te zetten om bier te kopen, dit bier kun je gebruiken om dorpsbewoners bier van het huis aan te bieden en ze zo voor je taveerne te winnen.

Zo kun je edellieden bedienen door een dobbelsteen met 2 ogen erop te leggen, of de bierhandelaar te betalen met dobbelstenen met 1 of 6 ogen. Sommige locaties geven aan dat je maar maximaal 1 dobbelsteen per beurt mag inzetten. Andere plekken mogen een ongelimiteerd aantal dobbelstenen hebben liggen.

Deze fase is puur een planning. Tijdens de volgende fase mag een speler er nog voor kiezen om de locatie van dobbelstenen te wijzigen.

Fase F: Nu wordt er geserveerd!

De startspeler mag nu al zijn acties, waar hij dobbelstenen heeft geplaatst, uitvoeren. De volgorde hiervan mag je zelf bepalen. Dukaten en bier die je niet in deze beurt wil uitgeven kun je bewaren in de kluis of in de opslag. Let alleen op dat je in het begin maar 2 van elk in kunt bewaren! De dukaten die je in je beurt verdiend kun je dus uitgeven om nieuw personeel in te huren of tafels te kopen. Kies verstandig, je mag namelijk maar 1 kaart per beurt kopen. Hetzelfde geldt voor gasten werven. Wanneer je voldoende bier hebt, kun je gasten lokken naar je Taveerne, maar dit heeft ook een max van 1 per beurt. Kaarten die je in je beurt ontvangt leg je altijd boven op je deck. Zo weet je dus altijd zeker wat de eerste paar kaarten in je volgende beurt zullen zijn.

Je kunt dukaten ook gebruiken om vast personeel aan te nemen of je opslag te vergroten. Hiervoor betaal je de hoeveelheid dukaten en draai je benodigde tegel om. Als je personeelskaarten hebt liggen in je beurt kun je deze ook weer inleveren om de prijs van een vaste aanstelling te verlagen. Leg deze kaarten weer terug in de voorraad. Voor elke vaste aanstelling verdien je ook een royal om aan je deck toe te voegen.

Fase G: Het laatste rondje!

Tijdens het laatste rondje leggen alle spelers de kaarten in hun taveerne af. Als de maan nu op het laatste veld staat op het rondenspoor is het spel voorbij. Zo niet, dan wordt de bierpul van de startspeler naar links verplaatst en begint die speler weer met fase A.

Bijna alle kaarten zijn punten waard. Maar edellieden zijn veruit de belangrijkste bron van punten. De speler die na 8 ronden de meeste punten in zijn deck heeft verzameld wint.

Spelvarianten

Wanneer je bekend ben geworden van het spelmechanisme van Taveernen van de Oude Stad, kun je je eraan wagen om 1 van de andere 4 modulen uit te proberen. Deze 4 modulen brengen variatie in het spel met artiesten om je gasten te vermaken of roem die je kan verzamelen wanneer je de reputatie van je taveerne opbouwt. Of je kiest een module uit waarmee iedere speler de keuze krijgt om net even met een ander begindeck te starten dan je tegenspelers. De laatste module voegt een gastenboek toe wat edellieden zal aantrekken wanneer deze goed gevuld is met tevreden klanten. Elke module is ook weer met elkaar te combineren.

Taveernen van de Oude Stad review

Taveerne is 1 van de weinige spellen die bijna volledig draait om de dobbelstenen waar ik mij niet stoor aan de geluksfactor. De onvoorziene factor van de dobbelstenen wordt zowat volledig weggehaald doordat er zoveel dobbestenen in het spel zijn en je elke keer vanaf een ander bierviltje mag pakken. Zelf vind ik Taveernen echt een geweldig leuk spel maar ik weet dat bijvoorbeeld mijn vriendin het niet leuk vindt. Zij zegt toch de dobbelstenen tegen te hebben. Maar een spel kan natuurlijk niet altijd door iedereen leuk gevonden worden 😉. Ik vind dat Taveernen een goede mix heeft van al z’n elementen. Deck-building, dobbelen strategische keuzes maken en geluk.

Geluk is niet alles in dit spel, maar het telt wel mee. Zo vind ik het wat minder leuk dat je zo erg afhankelijk bent van de gasten in je taveerne. Liggen er 3 gasten bovenop je deck? Dan is je taveerne meteen vol en kun je bijna niets. Hier heb je gelukkig vaste bargasten voor die je kunt inzetten. Maar die zijn niet ongelimiteerd. De dobbelstenen vind ik juist wel leuk. Wanneer iedereen dobbelt kun je iedereen z’n dobbelstenen bekijken en bedenken wat je verwacht dat je medespelers zullen pakken en wat jij daar graag van zou willen hebben.

Taveernen scoort een 7.6 op BoardGameGeek maar ik zou het zelf een dikke 8 geven. In het begin had ik wat moeite met het onthouden van de volgorde van de fases en wat er dan precies moest gebeuren. Maar wanneer je hier het overzicht bijhoudt heb je het uiteindelijk wel door. Want het heeft wel een logisch verloop. De uitbreiding heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd maar die zal hier binnenkort zeker wel op de deurmat verschijnen.

Uitbreidingen

De Taveernen van de Oude Stad is een redelijk recent uitgekomen spel. Het spel kwam uit in 2019 en er is tot nu toe één uitbreiding van uitgebracht in 2021. De uitbreiding ‘Kamer Te Huur’ geeft je 4 nieuwe modulen om uit te kiezen. Zo kun je een wijnkelder installeren, je gasten laten overnachten, speciale kroegbazen inzetten of spelen met een burgemeester die een toeristenoord wil maken van het dorp.

Conclusie

Taveernen van de Oude Stad heeft wat tijd nodig om aan te wennen. Maar zodra je het door hebt kan het een ontzettend leuk spel zijn. Wel blijkt, Taveernen is niet voor iedereen. Maar je hebt zelf vaak al door of het wat voor je is voordat je een spel koopt. Taveernen biedt met zijn modules enorm veel variatie, helemaal wanneer je de uitbreiding erbij hebt. Ik denk in ieder geval dat wanneer je twijfelt of je Taveernen zal halen, je het zeker gewoon moet doen. Het is het zeker waard.

“In de oude stad komen de burgers uit de omgeving regelmatig samen in de beroemde schemerige taveernen. Iedere speler neemt de rol van een waard aan en probeert nieuwe kapitaalkrachtige gasten te werven. Alleen dan verdient hij voldoende om zijn taveerne uit te breiden en gerespecteerde edellieden aan te trekken. Maar welke uitbreiding is de juiste? Een extra tafel kan nooit kwaad, of toch liever investeren in een grotere opslagruimte voor het bier? Is er genoeg aandacht voor het binnenkomende geld? Of kan hij er beter voor zorgen dat het bier rijkelijk vloeit.”

– 999 Games

Vergelijkbare berichten